Soms duiken er van die berichten op waar je even twee keer met de ogen moet knipperen om het goed te lezen. Je leest het in dit geval goed. Bugatti, bekend van de Veyron en de Chiron, overweegt om in de nabije toekomst met een volledig elektrische SUV op de markt te komen. Deze verklaring staat nu overigens lijnrecht tegenover een eerder bericht waarin de SUV juist van de tekentafel werd geschoven.
Vernieuwend werken
Het gaat goed met Bugatti. Volgens Winkelmann, de CEO van de fabrikant, verdient het merk goed geld aan de Chiron. Dit komt uiteraard ook mede door de speciale edities zoals de Chiron Sport en de exclusievere Chiron SuperSport. De verkoop van dure, luxe en snelle sportauto’s zit volgens deze Winkelmann in de lift. Je mag het gerust opmerkelijk noemen dat deze vrijwel onbetaalbare superauto’s als warme broodjes over de toonbank gaan. Toch kan het altijd nog beter en groter.
Bugatti overweegt daarom een tweede model toe te voegen aan het leveringsprogramma. Dit tweede model moet compleet vernieuwend zijn en zal voor het luxueuze merk ook even wennen zijn. Zo moeten de productieaantallen voor deze elektrische SUV op ongeveer 500 tot 600 stuks per jaar komen te liggen. Dat is fors meer dan wat ze nu gewend zijn binnen de fabriekshallen voor de Chiron.
Dat Bugatti voor een SUV zal gaan is niet verwonderlijk. Winkelmann was ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling en lancering van de Lamborghini Urus. Inmiddels weten wij hier ook van dat dit voor Lamborghini geen windeieren heeft gelegd. Door vernieuwend te werken en de koers te verleggen kan Bugatti de concurrentie weer voor zijn.
Goedkope Bugatti SUV
We zullen onze lezers nog eens verrassen. Vermoedelijk komt Bugatti met een betaalbare volledig elektrische SUV, alhoewel Winkelmann zelf spreekt over een GT of cross-over. Er zijn echter gefundeerde redenen om aan te nemen dat de autofabrikant een SUV op de tekentafel heeft liggen. Wat nog meer tot de verbeelding spreekt is de prijs die aan deze auto wordt gekoppeld. Het beoogde prijskaartje van deze SUV ligt volgens Winkelmann tussen de € 500.000,- en de € 1.000.000,-. Voor Jan Modaal is dit nog een fors prijskaartje, maar het is wel fors minder als je kijkt naar de huidige Chiron.
Het is overigens niet gek dat deze elektrische SUV een stuk goedkoper zal zijn. De ontwikkelingskosten liggen bij een dergelijk model een stuk lager. Bij een nieuwe GT, zoals de Chiron of Veyron, liggen de verwachtingen en dus ook de ontwikkelingskosten een stuk hoger. Onder aan de streep moeten deze kosten uiteraard wel terugverdiend worden. Zoals je mag verwachten zal de nieuwe Bugatti wel weer overladen zijn met luxe. Precies zoals je het mag verwachten van dit merk.
Uitspraken
De komst van deze volledig elektrische GT of cross-over is opmerkelijk te noemen. Begin dit jaar werd al eens uitgebreid gesproken met de CEO. Hier werd toen uitgebreid stilgestaan over de komst van een SUV. Destijds was Winkelmann echter zeer duidelijk: “Er komt geen SUV van Bugatti. Die zou geen recht doen aan Bugatti en haar geschiedenis”.
Begin september stond de CEO er echter al anders in. Tijdens een recordpoging van de Chiron SuperSport 300+ sprak Winkelmann juist wel weer over de mogelijke komst van een SUV. Toen werd er zelfs al gesproken over het feit dat de ontwerpen van de auto klaar zijn en enkel nog goedgekeurd moeten worden door de hoge bazen bij Volkswagen.