De Chinese autofabrikant BYD (Build Your Dreams) zet zijn expansie op de Europese markt voort met de introductie van de elektrische Dolphin en Seal in Nederland. De BYD Atto 3 is al een aardig succes, aangezien BYD die in behoorlijke aantallen aan Nederlandse klanten levert. Ook de eerste eenheden van de Han en Tang weten de weg naar de kopers al te vinden.
Uitbreiding Europees aanbod BYD uitgebreid
Nu mikt BYD op een verdere groei op de Nederlandse markt met de introductie van nog twee modellen. Met de toevoeging van de compacte vijfdeurs hatchback (Dolphin) en de middenklasse sedan (Seal) wil BYD zijn aanwezigheid op de Europese markten nog verder versterken.
De Dolphin neemt het op tegen concurrenten zoals de VW ID.3, Cupra Born, Renault Mégane E-Tech Electric en vooral de MG4 Electric. De BYD Seal zou wel eens de eerste echt serieuze concurrent voor de Tesla Model 3 kunnen zijn, al hebben we dat natuurlijk al vaker gezegd. Gezien zijn fraaie uiterlijk en – waarschijnlijk – attractieve prijsstelling zou hij ook een beetje marktaandeel van de BMW i4, de Hyundai Ioniq 6, Xpeng P7 en Nio ET5 kunnen afsnoepen.
Zowel de Dolphin als de Seal maken gebruik van de Blade-accutechnologie van BYD en ze zijn ontworpen volgens de ‘Ocean Aesthetics’-designtaal van de grote Chinese autofabrikant. Het ‘normale’ laden kan met de gebruikelijke 11 kW.
Veelbelovende BYD Seal
De BYD Seal is in Nederland dus nog een grote onbekende. In China staat hij inderdaad bekend als een van de elektrische auto’s die de concurrentie met de Tesla Model 3 aangaat. De elektrische sedan van BYD wint het in ieder geval qua afmetingen van de Tesla: hij is 4,8 meter lang, 1,9 meter breed en bijna 1,5 meter hoog, met een wielbasis van 2,92 meter.
In Nederland wordt de Seal uitsluitend geleverd met een 82 kWh accupakket. Daarmee haalt de Seal een actieradius van 580 of 520 kilometer, afhankelijk van de gekozen aandrijfvariant. Je kunt kiezen tussen een achterwielaangedreven versie met 230 kW en een vierwielaangedreven versie met 390 kW. Het basismodel accelereert van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden, terwijl de duurdere uitvoering met vierwielaandrijving dit in slechts 3,8 seconden doet. Beide uitvoeringen kunnen snelladen tot 150 kW, iets langzamer dan de Model 3.
Betaalbare BYD Dolphin
De BYD Dolphin is een stuk compacter dan de Seal. Maar dankzij zijn royale wielbasis van 2,7 meter zal de Dolphin evengoed relatief ruim zijn. Uitwendig is de auto 4,29 meter lang, 1,77 meter breed en 1,57 meter hoog. Hij heeft voldoende ruimte voor vijf inzittenden en een bagagevolume van 345 tot 1.310 liter.
De Dolphin beschikt over een aandrijflijn met een vermogen van 15 kW, die de voorwielen aandrijft en waarmee hij in 7 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. Dankzij het 60 kWh accupakket kan de Dolphin 427 kilometer afleggen met een volle accu. De Dolphin maakt gebruik van een CTP-accupakket (Cell to Pack) met een goedkopere LFP-accuchemie (Lithium Iron Phosphate). Helaas is de laadsnelheid aan de DC-snellader wat minder gunstig. Met een maximale laadsnelheid van 88 kW zit hij op het niveau van de Kia Niro en Hyundai Kona.
Verder is de auto uitgerust met alle rijassistenten die je mag verwachten. Hij heeft ondermeer rijstrookassistentie, een 360-graden camera en adaptieve cruisecontrol.
Showroomdebuut BYD Dolphin & Seal nog dit jaar
De nieuwe BYD Dolphin en Seal zullen in het derde kwartaal van 2023 in de showroom(s) van distributeur Louwman te vinden zijn. De prijzen voor de Nederlandse markt zijn nog niet bekendgemaakt. BYD kondigt prijzen aan tussen 30.000 en 38.000 euro op de verschillende Europese markten. Een Louwman-medewerker zei op LinkedIn voor de Dolphin een prijs vanaf zo’n 35.000 euro te verwachten.