In Amerika en Europa kennen wij Uber, maar in China is Didi een populair deeldienst. Vanwege dit enorme succes hebben BYD en Didi de handen ineengeslagen en lanceren ze nu een elektrische deeltaxi. Het resultaat is een ruimtelijke elektrische hatchback die de naam D1 draagt.
Exclusief voor Didi
De nieuwe D1 hoeven wij zeker niet op de Nederlandse wegen te verwachten. Speciaal voor Didi is de D1 door BYD ontwikkelt. Andere soortgelijke bedrijven hoeven dus ook niet rekenen op een levering van deze deeltaxi. Het is duidelijk merkbaar dat de hatchback is ingericht voor het personenvervoer. Zo is de D1 uitgerust met schuifdeuren om in- en uitstappen in drukke stadscentra net even eenvoudiger te maken. Juist voor het verkeer in de stad in het model uitermate geschikt door zijn geringe lengte van 4,39 meter.
D1 is high-tech
De nieuwe D1 is zeker niet zomaar een elektrische deeltaxi. Voor het dagelijkse gebruik in de stad moet je flink ver kunnen komen. De actieradius is namelijk berekent op iets meer dan 400 kilometer. De elektromotor levert een vermogen van 136 pk wat in ieder geval ook nog voor sportieve prestaties kan zorgen.
Om het geheel af te maken rondom deze D1 is de elektrische deeltaxi bepakt met flink wat sensoren. Dit zorgt er onder meer voor dat de taxi autonoom kan rijden in de stad (tot niveau 2). Het is juist deze specifieke toevoeging waardoor het duidelijk wordt dat veiligheid erg hoog in het vaandel staat bij Didi. Met deze autonome functies kan de auto immers zelf ingrijpen mocht dit noodzakelijk zijn.
Ruim en luxe interieur
Wanneer je naar het interieur kijkt lijkt deze wat sober te ogen. Toch moeten wij wel erkennen dat BYD dit op een nette manier heeft verwerkt. Zo zien wij in het dashboard weer houtaccenten terug. In datzelfde dashboard is een ventilatieopening weggewerkt over de volledige breedte. Achter het stuur is een klein scherm weggewerkt voor de chauffeur voor de noodzakelijke informatie.
Het infotainmentscherm in het midden van het dashboard zorgt voor de overige aansturing in de auto, waaronder de airco en de radio. Ditzelfde scherm is ook weer voor de achterpassagiers afzonderlijk beschikbaar. Hierdoor kan de passagier tijdens de rit naar een filmpje kijken. Deze passagiers hebben afzonderlijk ook bekerhouders en USB-poorten tot hun beschikking. Vooral achterin is het dus wel duidelijk dat de D1 zich vooral richt op personenvervoer.
Overige details over de BYD D1 ontbreken vooralsnog. Het lijkt er ook sterk op dat deze informatie ook niet meer verder gedeeld zal worden. De D1 is immers enkel ontwikkelt voor de deeldienst Didi. Een oversteek naar Europese bodem zal er dan ook zeker niet in gaan zitten. De basis is wellicht wel gemaakt voor andere taxidiensten om met een soortgelijk verzoek bij BYD aan te kloppen.