De afkorting BYD op zich spreekt niet zo tot de verbeelding. De betekenis ervan des te meer. Want BYD staat voor Build Your Dreams. Je moet dit Chinese staatbedrijf niet onderschatten, het is na Tesla de grootste producent van elektrische voertuigen ter wereld. Bovendien stijgt de omzet van BYD enorm. En laten we ook niet vergeten dat BYD behalve personenauto’s ook bedrijfswagens, bussen en heftrucks maakt. Daarmee is het Chinese een steeds sterkere speler op de wereldwijde markt aan het worden.
Louwman
De bussen van BYD zijn in Europa zo’n beetje gemeengoed geworden, daarmee is BYD hier marktleider. Op het gebied van (elektrische) personenauto’s is BYD hier nog zo goed als onbekend. Nadat BYD al een tijdje lang met bescheiden succesjes op de Noorse markt is vertegenwoordigd met de Tang SUV, vindt de Chinese autofabrikant de tijd kennelijk rijp om de auto’s ook in andere Europese landen aan te bieden. Naast Nederland zijn dit ook Denemarken, Duitsland, België en Zweden. De verkoop, distributie en verkoop van BYD is in Nederland ondergebracht bij de Louwman Groep.
Drie modellen
Het Chinese automerk zal in Europa eind dit jaar drie elektrische modellen aan gaan bieden, de Atto 3, Han en Tang. Die zullen in oktober hun Europese première vieren op de Autosalon van Parijs. Overigens hebben de namen van die drie modellen daadwerkelijk een betekenis. De naam Atto is afkomstig van het internationale eenhedenstelsel terwijl Han en Tang vroeger belangrijke heersende dynastieën in China waren.
BYD Tang en Han
De BYD Tang is een zogenaamde full-size SUV met zeven zitplaatsen. De Han is een bijna vijf meter lange sedan die we als (de zoveelste) concurrent van de Tesla Model S kunnen beschouwen. Hij beschikt over twee elektromotoren die samen 376 kW leveren, hij sprint mede dankzij de vierwielaandrijving in 3,9 seconden naar 100 km/u. De Tang beschikt over dezelfde aandrijflijn maar heeft 4,5 seconden nodig om de 100 km/u te halen. Van beide modellen is de topsnelheid begrensd tot 180 km/u. Ook de accu van beide modellen is gelijk, en heeft een capaciteit van zo’n 86,5 kWh. BYD geeft voor de Tang en Han een actieradius op van 400 en 521 kilometer.
BYD Atto 3
De Atto 3 zal qua potentieel verkoopvolume het meest interessant voor ons zijn. Dit is een mid-size cross-over SUV die qua uiterlijk enige gelijkenissen vertoont met zowel de Volkswagen ID.3 als ID.4. Hij is wat hoger dan de ID.3 en lager dan de ID.4.
Die Atto 3 is ook de eerste elektrische auto van BYD die op het nieuwe ‘3.0’ platform van BYD staat. Hij heeft een 150 kW elektromotor, die een topsnelheid van 160 km/u mogelijk maakt en de auto in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u doet accelereren.
Net zoals de prestaties netjes zijn maar zich ook nergens in onderscheiden, geldt dat ook voor de actieradius. Met het 60,5 kWh accupakket haalt de BYD Atto 3 een actieradius van 420 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Als de accu leeg is, kun je hem opladen aan een AC- of DC-lader. Aan de AC-lader heeft hij een laadsnelheid van 11 kW. Dat is keurig, helaas is de laadsnelheid van 110 kW aan de DC-snellader niet meer dan doorsnee.
Maar wie weet verandert dat in de toekomst. Het platform is namelijk ook geschikt voor een systeemspanning van 800 volt waarmee aanzienlijk hogere laadsnelheden mogelijk zijn. Daarmee zou de Atto 3 ook een stuk duurder worden, wat de concurrentiepositie mogelijk niet ten goede zou komen. Er zijn namelijk geruchten dat BYD de Atto 3 voor een zeer scherpe prijs van misschien wel minder dan 35.000 euro aan zal bieden.
Blade accu’s
BYD is ruim 25 jaar geleden begonnen als accufabrikant. Pas in 2003 ging men ook auto’s bouwen. Het is dus vanzelfsprekend dat BYD zelf zijn accu’s voor zijn auto’s produceert. Daarbij maakt BYD gebruik van een speciale technologie die sterk verschilt van de gebruikelijke celconstructie van li-ion accu’s. De accumodules, die BYD zelf ‘Blades’ noemt, zijn ongeveer drie centimeter dik en bestaan uit verschillende metalen en plastic folies. Ze zijn stijf genoeg om ook als een dragend deel in de vloer te kunnen gebruiken. Bovendien gebruikt men ijzerfosfaat in plaats van kobalt. Dat vermindert de ontvlambaarheid in het geval van verkeerd opladen of mechanische schade. Ook zijn de blade-accucellen bestand tegen de zogenaamde spijkertest en minder gevoelig voor lage temperaturen. In combinatie met een warmtepomp garandeert BYD de bedrijfszekerheid tot min 30 graden.