Waar veel autofabrikanten aankondigen dat ze ooit een ‘elektrische autofabrikant’ willen zijn, voegt het Chinese BYD de daad bij het woord. Afgelopen februari liep daar namelijk de laatste auto met een benzinemotor van de band. Dat wil niet zeggen dat BYD helemaal is gestopt met de productie van verbrandingsmotoren. Men maakt immers nog wel veel plug-in hybrides (PHEV’s), en die hebben ook een verbrandingsmotor.
Geen verrassing
Niettemin is dit een prijzenswaardige stap die de Chinese autofabrikant zet. Weliswaar ook een kleine stap, want 96,9 procent van de auto’s die begin dit jaar BYD maakte waren al stekkerauto’s (BEV’s en PHEV’s). Daarom gaf BYD ook niet al te veel ruchtbaarheid aan dit feit en kwam het pas bij het bekendmaken van de laatste financiële resultaten onder de aandacht.
BYD kondigde hierbij aan dat het de productie van brandstofvoertuigen had stopgezet “in overeenstemming met de strategische ontwikkelingseisen”. In de automobielsector wil de fabrikant zich uitsluitend toeleggen op de activiteiten NEV’s (New Energy Vehicles), dus auto’s met een stekker (plug-in hybrides en volledig elektrisch aangedreven voertuigen).
Het was dan ook geen verrassing voor de Chinese media, die vorig jaar al melding maakten over de plannen om “op zijn vroegst in 2022” te stoppen met benzineauto’s. Toen reageerde Wang Chuanfu, CEO en president van BYD, dat de algemene trend dat NEV’s de voertuigen met verbrandingsmotor zullen vervangen “reeds vaststaat”. Hij zinspeelde daarbij ook op de regelgeving. Ook verklaarde hij toen dat het nog wel eens heel lang kan gaan duren voordat de plug-in hybrides allemaal door volledig elektrische voertuigen worden vervangen. Let wel: hiermee bedoelt men voor de Chinese markt.
Meer dan alleen elektrische bussen
In Europa kennen wij BYD eigenlijk alleen van de elektrische bussen. BYD is op dat gebied dan ook een van de grootste autofabrikanten. Maar BYD maakt ook veel (deels) elektrische personenwagens. Die kennen wij in Europa nog amper. Er rijden hier en daar wat elektrische taxi’s van BYD rond, en in Noorwegen zijn rijden een paar honderd eenheden van de BYD Tang SUV rond.
Op naar een meer dan een miljoen auto’s per jaar
Tesla is onbetwist de grootste fabrikant van elektrische auto’s. Maar als we ook de PHEV’s meetellen, dan blijkt BYD een hele goede tweede te zijn. Zelfs als we alleen naar de personenauto’s kijken. Vorige maand verkocht BYD een recordaantal van 104.338 personenauto’s met een stekker (53,664 BEV’s en 50.674 PHEV’s). Dat aantal is ruim 10 procent meer dan de maand ervoor. BYD zou dus wel eens een jaarproductie van meer dan een miljoen stekkerauto’s zou kunnen gaan halen.