De Chinese autofabrikant BYD start in oktober met de verkoop in Nederland, en maakt heeft de prijzen van zijn eerste drie modellen in Europa bekendgemaakt. BYD komt met drie modellen de Nederlandse markt op. Deze zijn alle drie volledig elektrisch en hebben de eigen, geavanceerde ruimtebesparende ‘Blade’ accucellen.
Het model waarvan wij het meeste verkoopvolume verwachten, is de Atto 3. Deze SUV cross-over zal in Nederland verkrijgbaar zijn voor 38.000 euro. De Tang (een SUV) en de grote Han sedan gaan ieder 72.000 euro kosten. Voor de goede orde: BYD noemt dit ‘pre-sale’ prijzen. De prijzen gelden waarschijnlijk dus alleen in de voorverkoop.
Atto 3 (vanaf € 38.000)
Dit is een mid-size cross-over SUV met een lengte van 4,46 meter. Hij staat op het nieuwe ‘3.0’ platform van BYD en is voorzien van een 150 kW elektromotor, die de achterwielen aandrijft. Hij heeft een topsnelheid van 160 km/u en kan in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren.
De BYD Atto 3 heeft een accupakket van 60,48 kWh, dat zorgt voor een WLTP-bereik van 420 kilometer. Opladen aan normale laadpalen kan met een laadsnelheid van 11 kW. Aan de DC-snellader kan de accu van de Atto 3 met een laadsnelheid van 110 kW worden opgeladen.
Tang (vanaf € 72.000)
De Tang is een bijna 4,90 meter lange SUV, die het Chinese merk trouwens al een tijdje in kleine aantallen in Noorwegen op de markt brengt. Zoals wellicht bekend is Noorwegen een beetje de ‘testmarkt’ voor elektrische voertuigen. De BYD Tang haalt een topsnelheid van 180 km/u en kan van 0 tot 100 km/u accelereren in 4,6 seconden. Hij beschikt over vierwielaandrijving met aparte motoren voor de voor- en achteras, die samen een vermogen van 376 kW leveren. Het 86,5 kWh accupakket is goed voor een actieradius van 400 kilometer.
Han (vanaf € 72.000)
Ook de Han, een middelgrote sedan, is voorzien van dat 86,5 kWh accupakket. Dankzij een aanzienlijk betere stroomlijn haalt deze een actieradius van 521 kilometer. De Han beschikt niet alleen over hetzelfde accupakket van de Tang, maar ook over dezelfde aandrijflijn. Ook hier leveren de twee elektromotoren samen 376 kW en ook de Han heeft vierwielaandrijving. Net als de Tang heeft de Han een topsnelheid van 180 km/u terwijl de sprint naar 100 km/u in minder dan 4 seconden gaat.
Eerste leveringen nog dit jaar
Als we het persbericht van BYD goed begrijpen zullen de eerste eenheden van de drie modellen nog dit jaar worden geleverd aan klanten in Noorwegen, Zweden, Denemarken, Nederland, België, Luxemburg en Duitsland. Voor het einde van het jaar zullen ook klanten in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de elektrische voertuigen van BYD kunnen bestellen. Daarna zal BYD nog meer dealers aanstellen om de plannen van BYD – het bestrijken van alle grote markten in Europa – te ondersteunen.