BYD onthult de Han EV, zijn volledig elektrische vlaggenschip dat zich richt op de premium sedanmarkt, in Europa. De Han EV is de eerste volledig elektrische personenauto die is uitgerust met de nieuwe ‘Blade Battery’-technologie van BYD. De bladbatterij biedt sterk verbeterde veiligheid, een groter bereik en een vereenvoudigd, compacter design van het batterijpakket.
De Han EV combineert uitgesproken designelementen en een uitstekende bouwkwaliteit met de meest geavanceerde EV-technologieën van de auto-industrie. De Han EV biedt indrukwekkende prestaties, verfijning en ultieme luxe. Een krachtige siliciumcarbide motorbesturingsmodule stuwt de Han EV van 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden. Het hart van het aandrijfsysteem van de sedan wordt gevormd door de nieuwe, veilige en ruimtebesparende bladbatterij van BYD. De batterij heeft een bereik van 605 kilometer op één lading (NEDC) en stelt wereldwijd nieuwe veiligheidsnormen voor elektrische voertuigen.
De Han EV zal ook beschikken over ‘DiPilot’, het nieuwe, zelflerende, intelligente rijhulpsysteem dat profiteert van de nieuwste 5G-technologie.
Na een grondige evaluatie van de Europese markten, zal de consumentenadviesprijs voor de Han EV naar verwachting tussen de € 45.000,- en € 55.000,- liggen. Daarmee heeft het model een gunstige positie in het segment van de rijk uitgeruste sedans. De Han EV zal naar verwachting eind juni 2020 in China worden geïntroduceerd.
Met de Han EV zet BYD de traditie voort om zijn personenauto’s te vernoemen naar Chinese dynastieën. Het model is ontwikkeld, ontworpen en gefabriceerd volgens de normen die in overeenstemming zijn met die van luxe Europese auto’s. Het R&D-team van de Han EV bestaat uit executives die naam maakten bij een aantal grote Europese merken. Een van hen is BYD’s Global Design Director Wolfgang Egger. Zijn kennis en ervaring om aansprekende aantrekkelijke auto’s voor de Europese markt te ontwikkelen, zijn duidelijk zichtbaar in deze nieuwe luxe sedan van BYD.
“De Han EV beschikt over de allernieuwste technologie en profiteert van meer dan tien jaar ervaring die BYD heeft opgedaan in R&D van elektrische voertuigen,” zegt Yubo Lian, Senior Vice President van BYD, President van BYD Auto Engineering Research Institute. “Het gebruik van de ultraveilige bladbatterij, evenals BYD’s eigen EV-platform, carrosserieontwerp, milieuvriendelijke materialen en veiligheidssysteem maken van de Han EV de veiligste elektrische auto die momenteel op de markt is. We zijn van mening dat de Han EV het beste van oosterse wijsheid en westerse esthetiek combineert. Het model zal aan de groeiende vraag in het buitenland voldoen voor een krachtige, ultraveilige elektrische auto met een groot bereik. Op de langere termijn kijken we er naar uit om de Han EV ook een positieve impact te zien maken in markten over de hele wereld.”
De Han EV is uitgerust met de nieuwe bladbatterij van BYD en het binnenkort te lanceren ‘DiPilot’ intelligente rijassistentiesysteem. De BYD-bladbatterij, die eind maart van dit jaar aan de wereld werd onthuld, is uiterst veilig en heeft een lange levensduur en een uitzonderlijke actieradius. De bladbatterij biedt de Han EV een sterk verbeterde batterijveiligheid ten opzichte van EV’s met traditionele lithium-ionbatterijpakketten, dankzij de gecombineerde voordelen van BYD’s eigen EV-platform plus het intelligente energieverbruik, en de controlesystemen voor onder meer accutemperatuur. Het innovatieve batterijsysteem leidt ook tot een actieradius van 605 kilometer op een lading bij een constante snelheid.
DiPilot is een geavanceerd intelligent en zelflerend rijassistentiesysteem. De hardwareconfiguratie en 5G-technologie zorgen ervoor dat de BYD Han EV de meest intelligente en de meest ‘connected’ rijervaring biedt tot nu toe.
De Han EV gebruikt BYD’s nieuwe ‘EV Dragon Face’ ontwerptaal en combineert elementen van een traditionele Chinese draak met moderne Europese designelementen. Het gebogen front en dagrijverlichting roepen de vorm op van een traditioneel Chinees drakengezicht, waarbij stijl en functionaliteit worden gecombineerd. De hoge taille van het voertuig loopt naadloos over in de schuine en dunne D-stijl, hetgeen een sterk gevoel van beweging geeft. De taps toelopende achterlichtclusters over de volle breedte van de auto benadrukken dynamiek.
De bladbatterij kan de BYD Han EV voorzien van een stabiele stroom van maximaal 800 Amp. De krachtige motorbesturingsmodule van siliciumcarbide verbetert de piekstroomcapaciteit met 58%, de acceleratie van 0 tot 100 km/h kost slechts 3,9 seconden. Bovendien is de Han de eerste in massa geproduceerde elektrische auto uit China met Bosch ‘IPB Intelligent Integrated Brake System’. Het systeem vergroot de remveiligheid, biedt meer precisie bij het remmen en een verbeterd remcomfort.