BYD timmert in Europa flink aan de weg. Inmiddels staat het al vast dat wij in Nederland de Han, de Tang en de Atto 3 kunnen bestellen. Volgend jaar komt hier mogelijk nog de Seal bij. In alle opzichten is deze nieuwe Seal een interessante auto en verschijning.
BYD Seal in China al populair
De Seal werd in mei van dit jaar in China gelanceerd. Kort hierna werden de orderboeken geopend voor het model en snel werd het duidelijk dat de Seal gewild is. Bij aanvang van de productie had BYD al ruim 60.000 pre-orders in de boeken staan.
Nu BYD ook in Europa de eerste voetstappen zet is het niet ondenkbaar dat de fabrikant van stekkerauto’s deze populaire auto ook hier wil hebben. Wat dat betreft valt de nieuwe Seal precies in het juiste segment en een goede concurrent voor de Tesla Model 3.
Specificaties
De nieuwe Seal zal beschikbaar komen met twee verschillende accupakketten, de 61,4 kWh en 82,5 kWh variant. Beide zijn BYD Blade Battery (lange, LFP-batterijcellen), die in het geval van het Seal-model voor de allereerste keer zijn geïntegreerd in het CTB (cell-to-body) structurele batterijsysteem van BYD.
De versie met achterwielaandrijving met een elektromotor van 150 kW en een accupakket van 61,4 kWh kan tot 550 km rijden. De Long Range-versie met een elektromotor van 230 kW en een batterij van 82,5 kWh gaat tot 700 km in de CLTC-testcyclus. Hier zullen dus nog wel behoorlijk wat kilometers wegvallen volgens de Europese rekenmethode. De versie met dubbele motor, vierwielaandrijving met een motor van 230 kW achter en een motor van 160 kW voor, heeft een bereik van 650 km.
Prijsstelling
De nieuwe BYD Seal kan wel eens een leuke prijsvechter worden. Wij weten uiteraard wel de Chinese prijzen, maar door importheffingen en overige belastingen zal het nieuwe model in Nederland een stuk hoger uitvallen. Op basis van de Chinese prijzen en verwachtte verhogingen doen wij een voorzichtige gooi naar de Nederlandse prijzen wanneer de Seal hier volgend jaar beschikbaar komt. Zoals gezegd, de prijzen zijn nog niet officieel kenbaar gemaakt en de komst is ook nog niet zeker.
- BYD Seal Standard Range Elite: € 38.000,=
- BYD Seal Standard Range Premium: € 41.000,=
- BYD Seal Long Range: € 45.000,=
- BYD Seal AWD: € 49.000,=
Zoals je wel kunt opmerken zijn de prijzen erg concurrerend ten opzichte van veel andere modellen. De populaire Tesla Model 3 krijgt met deze prijsstelling het nog erg zwaar op de Nederlandse markt. De standaard instapversie van deze Amerikaan begint op net geen € 52.000,= en de duurdere versies schommelen allemaal rond de € 60.000,=. Dat zijn getallen waar de Seal niet eens bij in de buurt komt.
BYD Dolphin
Een ander model waar over gesproken wordt is de Dolphin. Dit is een compacte hatchback wat ook in Europa goed wordt verkocht. Qua vormgeving is het wellicht niet helemaal Europees, maar de prijsstelling is wel erg interessant. De instapversie wordt ingeschat op ergens rond de € 20.000,=.
De Dolphin lijkt zeker nog niet beslist te zijn, maar de geruchtenmolen houdt wel sterk rekening met de komst. De Seal lijkt in ieder geval eerder te komen, en mogelijk al volgend jaar in Nederland te bestellen. Deze vorderingen zullen wij uiteraard op de voet volgen.