De Chinese autofabrikant BYD breidt zijn Europese modellengamma uit met de Sealion 7, een volledig elektrische SUV die mikt op het populaire D-segment. Deze BYD Sealion 7 combineert een aantrekkelijke prijs, een ruim interieur en geavanceerde technologie, en daarmee hoopt BYD een graantje mee te pikken van de groeiende EV-markt.
Blade Battery en Cell-to-Body: Innovatie troef
BYD staat bekend om zijn expertise op het gebied van accutechnologie. De BYD Sealion 7 is uitgerust met de Blade Battery, een lithium-ijzerfosfaat (LFP) accu die veiliger, duurzamer en kobaltvrij is. LFP-accu’s staan bekend om hun lange levensduur en thermische stabiliteit, wat de Blade Battery een uitstekende keuze maakt voor elektrische auto’s.
De Sealion 7 maakt ook gebruik van BYD’s Cell-to-Body (CTB) technologie. De accu is geïntegreerd in de carrosseriestructuur, wat zorgt voor een hogere torsiestijfheid, meer interieurruimte en een lager zwaartepunt. Dit komt de veiligheid, de handling en de rijdynamiek ten goede.
Met een of twee motoren
De Sealion 7 is leverbaar met een of twee elektromotoren, en heeft dan dus achterwiel- of vierwielaandrijving. De RWD-versie levert 230 kW (313 pk) en 380 Nm koppel, goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden. De AWD-versie is een stuk krachtiger met 390 kW (530 pk) en 690 Nm koppel. Deze versie sprint in slechts 4,5 seconden naar 100 km/u.
Met een WLTP-rijbereik tot 502 km biedt de Sealion 7, die afhankelijk van de uitvoering is uitgerust met een 82,5 kWh of 91,3 kWh accu, een redelijke actieradius. Maar hij kan niet meekomen met de Long Range-uitvoering van de Tesla Model Y, die maar liefst 600 kilometer haalt.
- Comfort (RWD): 482 km
- Design (AWD): 456 km
- Excellence (AWD): 502 km
DC-snelladen is mogelijk met een vermogen tot 230 kW. De Comfort en Design laden met maximaal 150 kW en laden de accu in 32 minuten op van 10% tot 80%. De Excellence AWD laadt met maximaal 230 kW en doet dan slechts 24 minuten over dezelfde laadsessie. Het normale AC-laden kan met 11 kW AC.
Ruimte, comfort en moderne technologie
De Sealion 7 is niet alleen ruim, maar ook comfortabel en praktisch. De lange wielbasis van 2,89 m en het vlakke vloerontwerp, mede dankzij de CTB-technologie van BYD, zorgen voor royale beenruimte, zowel voorin als achterin. Zelfs lange passagiers zullen geen klachten hebben over de hoofdruimte.
De bagageruimte heeft een inhoud van 520 liter en kan worden uitgebreid tot maar liefst 1.789 liter door de achterbank neer te klappen. Handig voor weekendjes weg of grote boodschappen! Daarnaast is er een frunk van 58 liter, ideaal voor het opbergen van de laadkabel. In het interieur vind je meer dan 20 opbergvakken voor kleine spullen.
De voorstoelen zijn uitgebreid verstelbaar, verwarmd en geventileerd, en bieden een goede ondersteuning. De achterbank is verwarmd en biedt voldoende ruimte voor drie volwassenen.
Het panoramische glazen dak zorgt voor een licht en ruimtelijk gevoel. Dubbel gelaagd glas in de voorportieren en privacy glas achterin zorgen voor een optimale geluidsisolatie. Zo kun je in alle rust genieten van je reis.
De Sealion 7 biedt veel ruimte voor passagiers en bagage. De lange wielbasis en het vlakke vloerontwerp zorgen voor royale beenruimte, zowel voorin als achterin. De bagageruimte heeft een inhoud van 520 liter en kan worden uitgebreid tot 1.789 liter. Daarnaast is er een frunk van 58 liter, ideaal voor het opbergen van de laadkabel.
Natuurlijk stouwt BYD de Sealion 7 ook vol met de nieuwste technologie. Het 15,6-inch touchscreen in het dashboard kan worden gedraaid van portret- naar landschapmodus, een typische BYD-gimmick. Het infotainmentsysteem is naar eigen zeggen uiterst gebruiksvriendelijk en ondersteunt Android Auto en Apple CarPlay. De nieuwste software van BYD biedt een verbeterde interface met 3D-weergave van de auto. Navigatie-instructies en muziekinformatie worden weergegeven op het 10,25-inch digitale instrumentenpaneel. In de Excellence AWD worden die ook op het head-up display getoond.
De Sealion 7 is standaard uitgerust met een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruisecontrol, lane keeping assist, dodehoekdetectie, verkeersbordherkenning en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer.
Comfort, Design en Excellence
De Sealion 7 is verkrijgbaar in drie uitvoeringen:
- Comfort (RWD): De instapversie is al rijk uitgerust met onder andere een verwarmd stuurwiel, verwarmde en geventileerde voorstoelen, verwarmde achterbank, keyless entry, dual-zone climate control, 15,6-inch draaibaar touchscreen, 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel, draadloze smartphone lader en V2L-technologie. De Comfort heeft een vanafprijs van €50.690.
- Design (AWD): Deze versie voegt vierwielaandrijving, 20-inch velgen en Intelligent Torque Adaption Control toe. De vanafprijs is €53.690.
- Excellence (AWD): De topuitvoering biedt extra luxe, zoals een grotere accu, DC-laden tot 230 kW, Nappa-lederen bekleding en een head-up display. De Excellence AWD is verkrijgbaar vanaf €58.190.
Competitief?
Met de Sealion 7 begeeft BYD zich in een competitief segment met sterke spelers, waarbij de Tesla Model Y de lijst aanvoert. De Sealion 7 kan daarmee prima meekomen als we kijken naar aspecten als ruimte, prestaties en technologie. Maar de prijs ligt zo’n tien procent hoger en dat zal het toch heel lastig maken om marktleider Tesla van de troon te stoten. Wie zich daar niet door laat weerhouden, kan de BYD Sealion 7 vanaf medio december bewonderen, rijden en bestellen bij de Nederlandse BYD-dealers.