De BYD Tang komt officieel naar Nederland. De Louwman Group werpt zich op als Nederlandse dealerpartner van BYD. Het is nu ook duidelijk geworden hoe het merk zich in Nederland zal vestigen doordat de marketingstrategie naar buiten is gebracht.
Veel online
Het komt steeds vaker voor dat autofabrikanten hun website gebruiken voor de verkoop van auto’s. We zien dit vooral veel bij start-ups. Denk hierbij aan merken zoals Polestar, Tesla, Xpeng en Lynk & Co. Het blijkt een succesvolle strategie te zijn, want ook BYD zal deze weg gaan bewandelen.
De aankoop van de Tang als het inplannen van service zal voornamelijk online plaatsvinden. Gelukkig kiest Louwman niet enkel voor de online strategie. De importeur meldt dat er ook fysieke locaties komen waar je de Tang aan de tand kunt voelen. Zoals wij al hadden verwacht wordt de eerste vestiging nog dit jaar in Amsterdam geopend. Meerdere locaties zullen spoedig volgen, al is het nog niet duidelijk waar wij dit kunnen verwachten.
Tang komt met een forse actieradius
De eerste EV van BYD in Nederland wordt de Tang. Dit is een zevenzits SUV met een totale lengte van 4,9 meter. De SUV wordt standaard geleverd met een 272 pk sterke elektromotor in combinatie met een 86,4 kWh accupakket. Deze combinatie moet zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Met een simpele druk op de knop kan vierwielaandrijving ingeschakeld worden.
De BYD Tang is ruim bedeeld en heeft onder meer uitgebreide sfeerverlichting in het interieur, een digitaal instrumentarium, een groot infotainmentsysteem en een uitgebreid audiosysteem met 12 luidsprekers.
De EV heeft drie zitrijen. De Tang heeft achter de derde zitrij een 235 liter aan bagageruimte. Dit is wellicht wat aan de krappe kant voor een SUV, maar wanneer de derde zitrij wordt ingeklapt ontstaat er plotseling 940 liter aan bagageruimte. Je kunt dit nog verder uitbreiden door ook de tweede zitrij neer te klappen. Je hebt dan de beschikking over maar liefst 1655 liter.
BYD Han
Op termijn komt mogelijk ook de Han EV naar Nederland. Dit is een 4,98 meter lange sedan die voorzien is van verschillende aandrijflijnen. Wij moeten er echter wel rekening mee houden dat BYD mogelijk alleen de keuze maakt om de elektrische variant in Nederland beschikbaar te stellen. De waslijst aan mogelijkheden wordt hierdoor snel beperkt.
Voor het zover is moeten wij nog maar even hopen dat BYD spoedig met de eerste showrooms in Nederland zal komen. Als het aan Louwman ligt wordt dat in ieder geval dit jaar nog gerealiseerd.