Wanneer een Chinese fabrikant intenties toont om in Europa auto’s te gaan verkopen nemen wij dit tot nu toe nog met een korreltje zout. Byton is hier echter een uitzondering op. Vandaag werd de zeer indrukwekkende M-Byte gelanceerd. Het is een volledig elektrische en zeer volwassen SUV met zeer futuristische elementen. Normaal zien wij deze elementen puur als design in een conceptauto terug. Byton heeft echter de meest opvallende details gewoon in de productieversie ingepland.
48 inch touchscreen
Het meest opvallende aan de auto is de komst van een immens 48 inch touchscreen. Deze zagen wij al eerder in de eerste conceptauto van de M-Byte. Wie had ooit durven dromen dat dit scherm daadwerkelijk de productie zou gaan bereiken? Wij in ieder geval niet. Het enorme scherm toont allerlei informatie. Zo kun je de snelheid aflezen en weet je exact hoeveel kilometer je nog kunt rijden op de accu’s. Navigatie is standaard bij de M-Byte en kan met een paar toetsen makkelijk worden geactiveerd. De schermen zijn desgewenst ook nog in formaat aan te passen.
Voor de snelle bediening zijn er nog een tweetal andere schermen terug te vinden in de auto. De meest opvallende is het scherm welke centraal in het stuur is verwerkt. Het idee doet ons direct denken aan Citroen. Het centrale gedeelte draait niet mee met het stuurwiel. Daarentegen kun je wel makkelijk de muziek aanpassen, telefoon bedienen en eventueel de airconditioning aanpassen. Het scherm tussen beide voorstellen is ook nog eens te gebruiken om extra instellingen te doen. Hier kan de passagier ook zijn gewenste temperatuur separaat instellen. In dat opzicht zijn de mogelijkheden dankzij de verschillende schermen eindeloos. De schermen spelen een belangrijke rol bij het comfort van deze nieuwe SUV.
M-Byte versies
Byton zal de nieuwe M-Byte in verschillende varianten beschikbaar stellen. Zo is er de keuze uit een vier- of vijfzitter. Je kunt daarnaast kiezen of je de M-Byte wenst als enkel een achterwielaandrijver of als stoere 4×4. Bij deze laatste keuze moet je wel rekening houden met het feit dat de achterwielaandrijver over 272 pk beschikt. Bij de versie met 4×4-aandrijving beschik je zomaar over 408 pk.
Om de keuze nog wat lastiger te maken kun je de M-Byte nog uitrusten met een accupakket van 72 kWh of 95 kWh. Bij het kleinste accupakket heb je een actieradius van 360 kilometer. Bij het grootste accupakket kun je hier nog eens 100 kilometer bij optellen. Hierbij gaat M-Byte overigens wel uit van de versie met achterwielaandrijving. Bij het model met 4×4-aandrijving is een maximale actieradius van 435 kilometer te bereiken. Bij deze laatste aandrijving is overigens alleen het zwaarste accupakket beschikbaar. De topsnelheid van de M-Byte ligt op 190 km/h, ongeacht de aandrijving. Accelereren doet hij daarnaast zeer aardig. De RWD-versie doet over een sprint naar 100 km/h ruim 7,5 seconden. De AWD-versie heeft hier slechts 5,5 seconden voor nodig.
Beschikbaarheid
Zoals gezegd is deze M-Byte productieklaar. Volgens Byton moet de SUV dan ook volgend jaar in Europa te bestellen zijn. Exacte prijzen zijn helaas nog niet kenbaar gemaakt, maar voor een kale versie moet je zeker op € 45.000,- rekenen. Het is dan nog niet eens bekend of de Chinezen rekening hebben gehouden met heffingen en belastingen die in Nederland gelden. In theorie kun je dan in 2021 de trotse bezitter zijn van een M-Byte op de Nederlandse wegen. In theorie, want de fabrikant heeft nog wel even 500 miljoen euro nodig om deze productie werkelijk op te starten. Hij mag dan wel productieklaar zijn, zonder geld zal de productie nooit starten. Wij hopen dan ook van harte dat Byton de benodigde financiële middelen weet te vinden om deze M-Byte daadwerkelijk te kunnen produceren en leveren.