General Motors is momenteel druk aan de weg aan het timmeren om hun merken te elektrificeren. Een goed voorbeeld hiervan is natuurlijk Hummer. Het merk Cadillac werkt momenteel ook aan een volledig elektrische auto. Onder de naam Lyriq hebben wij kennis mogen maken met hun eerste visie op een EV.
Compleet andere weg inslaan
Met Cadillac wil GM graag een compleet andere weg inslaan. Tot op heden kennen wij het merk vooral van hun extreem grote en luxe SUV’s en dito limousine’s. Het zijn nou niet de eerste auto’s waarbij je denkt aan een elektrische auto. Het is echter Cadillac die juist het voortouw moet nemen als het gaat om elektrificatie.
Met een duidelijke missie voor ogen is het luxemerk in de afgelopen periode flink bezig geweest om hun eerste model op wielen te krijgen. Het resultaat is de hierboven getoonde Lyriq. Het is dus meteen ook het eerst gestekkerde model van het merk.
Lyriq onderhuids
Cadillac hoeft de Lyriq gelukkig niet helemaal alleen te ontwikkelen. De concept-car staat namelijk in de basis op een modulair platform welke door GM is ontwikkeld. Over de krachtbronnen wordt nog niet gesproken. Wel is het duidelijk dat de achterwielaangedreven Lyriq over een 100 kWh accupakket beschikt. Dit accupakket moet zorgen voor een atieradius van 482 kilometer. Het werd echter ook direct duidelijk dat er een vierwielaangedreven versie op de markt komt.
De accu’s kunnen uiteindelijk opgeladen worden tot een snelheid van 150 kW. Wanneer je de auto thuis oplaadt kan dit tot een maximale laadsnelheid van 19 kW. De stekker kan vlak bij de voorwielen ingestoken worden.
Nieuw gezicht
Met de introductie van de Lyriq maken wij direct ook kennis met het nieuwe gezicht van Cadillac. De grille lijkt nog wat futuristisch te ogen, maar GM weet te melden dat deze vormgeving doorgezet zal worden. In aankomende (nieuwe) EV’s zal deze grille dus vaker toegepast worden.
De grille op de Lyriq is op dit moment nog volop voorzien van LED-verlichting. Alhoewel deze verlichting nu wel de nieuwe trend lijkt te zijn is het nog maar de vraag of dit ook daadwerkelijk de productieversie zal halen. De hoeveelheid lijkt in onze ogen nu wat overdreven te zijn. Het is overigens wel vaker dat een concept-car op deze manier wordt uitgerust. In een later stadium zien wij dan een wat ingetogen grille verschijnen.
Het lijnenspel van de Lyriq komt verder wel overeen met wat wij gewend zijn van Cadillac. Vooral de strakke en hoekige lijnen bepalen dit beeld van het merk. Zo zie je in de C-Stijl al de achterlichten opdoemen. Deze hoekige en strakke lijnen worden nu vooral bepaald door de verschillende lichtunits aan zowel de achterzijde als aan de voorzijde.
Interieur
Aan de binnenzijde herkennen wij direct weer een Cadillac. Alle luxe die je maar kunt bedenken is aanwezig. Het interieur is zo volledig opgetrokken uit leder en zijn er genoeg houtaccenten terug te vinden. Tussen de achterstoelen zit een ophoging met daarin een scherm waarmee de achterpassagiers allerlei zaken kunnen bedienen. De bestuurder heeft een breed scherm van 33-inch voor zich. In het middenconsole is een draaiknop aanwezig om instellingen te kunnen doen.
Concept-car
Vooralsnog moeten wij het nog even doen met deze eerste versie van de Lyriq. De eerste opzet beloofd in ieder geval veel goeds. In Nederland is het merk officieel niet meer actief, maar via verschillende omwegen kun je nog steeds een Cadillac aanschaffen. Het is juist deze Lyriq die interessant is voor de Nederlandse markt. Het is immers een combinatie van een goede actieradius en pure luxe. De kans dat Cadillac enkel voor dit model terugkeert naar Nederland is echter zeer gering te noemen.