Vorige week vertelde General Motors meer over haar elektrische strategie voor de komende jaren. Tijdens die presentatie bevestigde GM ook de uitspraak van vorig jaar. General Motors zal inderdaad het merk Cadillac positioneren als het belangrijkste merk voor elektrische voertuigen. Men is voornemens om onder anderen de hierboven afgebeelde Escalade te elektrificeren. Dit zou ook de laatste kans voor het merk om weer een representatief marktaandeel te veroveren. Cadillac heeft de laatste jaren een flink stuk marktaandeel verloren.
Eerste elektrische Cadillac dit jaar op de weg
De eerste Cadillac zou dit jaar al rond moeten rijden, zegt men. Maar dat wordt ook weer een beetje tegengesproken. Men geeft namelijk dat het universele elektrische platform waar General Motors aan werkt, nog even op zich laat wachten. De eerste elektrische Cadillac met dit nieuwe platform wordt een cross-over. De officiële lancering van deze elektrische Cadillac is gepland voor april 2020. Dat betekent dat deze wel eens zijn première op of voor de New Yorks Auto Show plaats zou kunnen vinden. Steve Carlisle van Cadillac heeft aangegeven dat het model ” zal voldoen aan de behoeften van klanten over de hele wereld”. Voor Cadillac zelf lijkt de elektrische crossover slechts de eerste stap naar elektrificatie. De voorzitter van GM, Mark Reuss, gaf aan dat Cadillac “tegen het einde van dit decennium voornamelijk elektrische voertuigen zal aanbieden”.
Nieuw platform
General Motors is erg overtuigd van de mogelijkheden van het nieuwe elektrische platform. Net als het MEB-platform van Volkswagen zal de architectuur van dit platform een hele reeks voertuigen in verschillende vormen en maten ondersteunen. Het gebruikte platform moet flexibel genoeg zijn om het voor veel verschillende soorten voertuigen te gebruiken. Het is geschikt voor voor-, achter- en vierwielaandrijving. Ook is GM van plan om een reeks batterijconfiguraties te ontwikkelen voor gebruik in verschillende voertuigen. Dat moet een modulair systeem worden. Voor kleinere elektrische auto’s kunnen dan bijvoorbeeld zes modules worden gebruikt, terwijl grotere modellen 8, 10, 12 of zelfs 24 modules krijgen. GM onthulde niets over de capaciteiten, energiedichtheden en oplaadcapaciteiten.
Nieuw digitaal systeem
Reuss gaf een voorproefje van het EV-overzicht door te spreken over het nieuwe digitale systeem van het bedrijf. Dat zou “4,5 terabyte per uur aan dataverwerkingsvermogen” aankunnen. Navraag bij IT’ers leerde ons dat die term vrij vaag is maar Reuss gaf ook aan dat het nieuwe systeem vijf keer sneller is dan de huidige architectuur van GM.
Flexibel
Een van de grootste voordelen van het universele platform en de modulaire accupakketten is de flexibiliteit. Het concept stelt GM in staat om zo flexibel te zijn als de markt voorschrijft. GM kan voldoen aan de vraag van de markt, wat het ook is. Ze kunnen zich in een handomdraai aanpassen als dat nodig is. Het betekent ook dat er geen geld wordt uitgegeven aan het maken van veel meer ontwerpen dan nodig is. Ze verwisselen gewoon de configuratie en kunnen zo snel switchen van variant X naar Y of Z, of wat de markt ook vraagt. Ook kan GM zo makkelijk meerdere modellen per jaar introduceren.