Canoo, de startup die voorheen EVelozcity heette, ontwikkelde een erg aparte elektrische auto. Ze kozen voor een elektrisch busje met futurische looks. Het meest bijzondere aan deze minibus is echter dat je hem niet kunt kopen. De Canoo komt namelijk alleen op de markt in abonnementsvorm.
Betaalbaar en ruim
Het Amerikaanse bedrijf wil met de Canoo vooral twee zaken waarmaken: een ruime auto, die voor iedereen betaalbaar is. Hoe betaalbaar, dat is voorlopig nog niet duidelijk. Ze maakten de kostprijs van het lease-abonnement nog niet bekend. Het is eveneens nog niet duidelijk of de Canoo ook naar Nederland komt. In 2021 wordt hij losgelaten in acht Amerikaanse steden.
Uitzonderlijk uiterlijk
Het uiterlijk van de Canoo kun je op alle vlakken apart noemen. De buitenkant doet misschien nog het meeste denken aan een VW T1 uit de toekomst. Het interieur doet hier niet voor onder: zo is het dashboard erg minimalistisch, er zitten alleen een klein touchscreen voor informatie en een stuur. Dat stuur is overigens niet rechtstreeks met de wielen verbonden. Het stuurt elektronische signalen naar de wielen om te bewegen.
Ook de banken zijn niet bepaald standaard. Er is plaats voor zeven mensen: op de achterbank, die een halve cirkel vormt, kunnen vijf mensen zitten.
Gedeeltelijk autonoom
De Canoo kan zich gedeeltelijk autonoom voortbewegen door de twaalf ultrasonische sensoren, vijf radars en zeven camera’s die de weg in de gaten houden. Op dit moment kan hij echter nog niet volledig zelfstandig rijden.
De Canoo houdt bovendien niet alleen de weg in de gaten, maar ook de bestuurder. Als de auto merkt dat je net over je schouder keek, waarschuwt hij niet als er daar op dat moment wat gebeurt.
De actieradius van de Canoo zou ongeveer 250 kilometer zijn. Het opladen kan behoorlijk snel: van een lege accu tot 80 procent moet met een snellader in zo’n 30 minuten kunnen.