Canoo, de door Duitse ingenieurs geleide Amerikaanse startup, liet vorig jaar een aantal veelbelovende concepten zien. Vorige week gaf het meer informatie vrij over het veelzijdige skateboard chassis waarop Canoo die concepten wil bouwen. Ook demonstreerde Canoo middels een korte video wat de talloze mogelijkheden van dit chassis zijn.
Steer-by-wire-technologie
Dit deed het door op het chassis alleen een zitje, een stuur en pedalen te monteren, en die steeds op een andere plaats op het chassis te zetten. Zo wil Canoo laten zien dat het skateboard geheel zelfstandig werkt. Het heeft namelijk een zogenaamde steer-by-wire-technologie. Daarmee is er geen mechanische verbinding tussen het stuurwiel en de voorwielen nodig. Hierdoor kan de autobouwer het stuurwiel op een willekeurige plaats monteren. Dat is ook goed te zien in de video van deze “skatekart” zonder cabine.
Alle onderdelen die voor een elektrische auto nodig zijn, bevinden zich in het chassis. Dat zijn niet alleen de aandrijving(en) en het ophangsysteem maar ook het accucompartiment met thermomanagement, de bijbehorende vermogenselektronica en autonome componenten. Het is volgens Canoo het platste platform voor elektrische auto’s ter wereld. Daardoor biedt het in verhouding veel meer interieurruimte.
Skateboard chassis is ook heel veelzijdig
Canoo’s skateboard chassis is niet alleen voorzien van steer-by-wire-technologie, maar is ook modulair opgebouwd. Hierdoor kunnen kan er een grote verscheidenheid aan auto’s mee worden gebouwd. In eerste instantie heeft Canoo een minivan met dit platform in de planning, welke in 2022 in productie gaat. Maar er zijn ook plannen voor een sportsedan en compacte bestelwagens waarvan de basis door ditzelfde platform wordt gevormd.
Voor de aandrijving zijn verschillende configuraties mogelijk. Door de modulaire architectuur is het platform geschikt voor voor-, achter- of vierwielaangedreven elektrische voertuigen in uiteenlopende modellen en afmetingen. De Amerikaanse startup heeft nu ook een aantal aandrijflijnen beschikbaar met een vermogen tot 368 kW. Dankzij een hoog rendement is stedelijke gebieden een bereik van meer dan 480 kilometer mogelijk. In een later stadium komt er ook technologie waarmee volledig autonome voertuigen kunnen worden gebouwd.
“We hebben ontwikkelden het concept van het platformontwerp met een chassis dat we kunnen combineren met verschillende cabines. Er zijn slechts een paar aanpassingen voor nodig. Met dit chassis kunnen we nieuwe voertuigen sneller en tegen lagere kosten op de weg krijgen”, zegt Canoo. “Door de belangrijkste en meest kostbare onderdelen van het voertuig in al onze modellen te bundelen, kunnen we snel en kostenefficiënt een complete reeks elektrische auto’s op de markt brengen”, vertelt Canoo.
Ook voor Hyundai
Canoo wil niet alleen zelf eigen voertuigen bouwen met het skateboard-chassis, maar het ook als makkelijk te configureren basis aan andere autofabrikanten verkopen. Die kunnen hiermee veel sneller en goedkoper nieuwe elektrische modellen op de markt brengen. Volgens Canoo is het platform geschikt voor ruim 75 procent van de gangbare personenautomodellen. Ook is het geschikt voor diverse soorten lichte bedrijfsvoertuigen. Eerder dit jaar meldde Hyundai dat het interesse in het platform van Canoo heeft.