Dat een autodeelplatform van nature al duurzaam is, is voor Car2Go niet voldoende. De onderneming wil dat het aantal ritjes dat met elektrische voertuigen wordt gereden steeds verder opvoeren in de komende jaren. Dit doet het al in een aantal steden, maar daar moet snel een flink aantal steden bij aangesloten worden.
Elektrisch rijden
De afgelopen zes jaar heeft Car2Go veel aandacht geschonken aan elektrisch rijden. De vloot is volledig elektrisch en het ledenaantal is inmiddels de driehonderdduizend gepasseerd. Daardoor is zo’n tien procent van alle kilometers die gereden worden via het platform groen te noemen. In harde cijfers omgerekend gaat het dan om bijna 60 miljoen kilometers in elektrische auto’s van het deelplatform. Dit is echter in de ogen van de leiding nog lang niet voldoende.
De toekomst
Hoewel men bij Car2Go gelooft in een elektrische toekomst voor autodelen, is het niet geheel in de macht van het bedrijf om dit voor elkaar te krijgen. Zo heeft het de hulp nodig van steden. Er is immers ook een goede infrastructuur nodig om dit voor elkaar te krijgen. In steden als Amsterdam, Stuttgart en Madrid, waar dit al het geval is, loopt het elektrisch rijden dan ook voor op andere plaatsen. Car2Go onderhandelt met verschillende steden om ook hier de ontwikkeling in een hogere versnelling te krijgen. Een voorbeeld hiervan is de Duitse havenstad Hamburg.
Wisselwerking
Elektrischh rijden biedt alle partijen voordelen, zo is de gedachte. Het bedrijf kan schoner opereren. De klant kan gemakkelijker een auto delen en gemeentes kunnen veel voordeel doen met de data en kennis die hieruit wordt vergaard. Per dag worden zo’n tienduizend ritjes met de deelauto’s van Car2Go gemaakt. Daardoor kan bijvoorbeeld beter in kaart worden gebracht waar laadstations moeten komen en hoe de lijnen door de steden lopen. Dit kan vooral voor de optimalisering van de verkeersstromen zeer sterk van pas komen.