Ola, een Indiase autodeeldienst, gaat zijn eigen elektrische voertuigen maken. Daarvoor heeft het verschillende investeerders gevonden. Om het plan uit te voeren trekt het bedrijf experts aan van verschillende autofabrikanten. De autodeeldienst heeft grote plannen met betrekking tot het zelf produceren van auto’s en andere voertuigen.
Miljoen
Eén van de grote plannen die het heeft is het op de wegen brengen van een miljoen elektrische voertuigen. Dit is dan alleen nog maar het aantal in eigen land India. Daar wil het naast auto’s ook elektrische riksja’s. Het bedrijf heeft een topman van Suzuki aangetrokken om het tempo op te voeren. De reden hiervoor is onder andere dat Uber weer meer interesse in het land heeft getoond. Ola wil international concurreren met Uber.
Eigen land
Hoewel er grote plannen liggen, richt Ola zich voorlopig eerst op eigen land. Zo wil het bijvoorbeeld zorgen dat het daar kan concurreren met internationale spelers. Het gaat dan niet alleen om taxidiensten en bezorgdiensten, maar ook om autofabrikanten. In India zijn bijvoorbeeld Ford en Hyundai actief. Daarnaast is bijvoorbeeld Mahindra zeer groot in eigen land. De autodeeldienst wil met zijn auto’s en andere voertuigen een flink deel van de markt van deze spelers afnemen. Vooral op het gebied van taxidiensten kan snel veel worden gewonnen als het een eigen EV-vloot heeft, zo denkt men. Het bedrijf ziet zichzelf als bezitter van de uiteindelijke klant.
Internationale partners
Omdat er in de toekomst ook verder dan de eigen grote steden moet worden gekeken, heeft Ola grote internationale partners aangetrokken. De belangrijkste investeerder is bijvoorbeeld de Japanse Softbank. Deze investeringsmaatschappij houdt zich al tientallen jaren bezig met het financieren van innovatieve technologieprojecten. Veel van die projecten zijn op een vergelijkbare manier gegroeid, eerst in eigen land, daarna erbuiten. Het is dan ook vooral Softbank dat aandringt op het vervaardigen van één miljoen EV’s voor India alleen al.