ChargePoint, aanbieder van oplaadpunten in de Verenigde Staten, wil iets doen aan het ingewikkelde netwerk. Opladen moet simpeler worden. Daarom werkt het met FLO samen om hier iets aan te doen. Ook FLO is een aanbieder van oplaaddiensten. De plannen hebben te maken met verregaande samenwerking tussen beide partijen.
Simpeler
Een lastig probleem waar veel rijders van elektrische auto’s mee te maken hebben, is de vele verschillen in de diverse oplaadmogelijkheden. Van aansluitingen tot betaalmogelijkheden, overal zit enig verschil tussen. Dit moet volgens de leiding van ChargePoint anders kunnen. Daarom is besloten dat er een samenwerking met de grootste concurrent moet komen. De gebruikers van beide diensten moeten simpeler elkaars oplaaddiensten kunnen gebruiken. Dit gaat in eerste instantie in Noord-Amerika gebeuren.
Tanken
Het opladen van een elektrische auto moet meer en meer gaan lijken op tanken zoals die altijd al werd gedaan. In de oude situatie was het namelijk ook mogelijk om bij elke pomp te tanken zolang het de brandstof betrof die in de auto moest. ChargePoint en FLO willen dit ook voor elektrische auto’s mogelijk maken. Mede ook omdat dit ervoor zorgt dat er meer klandizie kan worden binnengehaald. Zo is er bijvoorbeeld geen specifieke account voor elke aanbieder van oplaaddiensten meer nodig. Dit is dan ook het uitgangspunt van de samenwerking, alles moet met één account kunnen worden gedaan.
Navolging
Vooralsnog is het alleen zo dat ChargePoint en FLO alleen in de Verenigde Staten en Canada mogelijkheden bieden om overal op te laden. Dit kan bij 33.000 stations. Wel wordt nu al door veel aanbieders, maar ook door rijders, de wens uitgesproken dat het plan navolging zal krijgen. Wanneer zal blijken dat de manier waarop de Amerikaanse aanbieders werken kans van slagen heeft, dan lijkt navolging slechts een kwestie van tijd te worden. Dit kan een belangrijke stap vooruit zijn in de overgang naar elektrisch rijden.