De Chinese overheid gaat werk maken van het vergroten van de actieradius van elektrische auto’s. Consumenten die die voertuigen aanschaffen die grotere afstanden kunnen afleggen krijgen meer subsidie dan voorheen. Dit is onderdeel van een plan om de gehele branche ervoor te laten zorgen dat de kwaliteit verbeterd wordt.
Vierhonderd
De grens voor het krijgen van de subsidie ligt op tenminste 400 kilometer. Auto’s die deze afstand of meer kunnen rijden op een volle accu, dan krijgen Chinese burgers voortaan zo’n 500 euro meer subsidie. Er is daarbij geen verschil vanaf 400 kilometer. Alle auto’s die meer afleggen krijgen een subsidie van rond de 6.900 euro. Dit is mogelijk omdat het gehele subsidiestelsel is aangepast. Andere rijders van elektrische auto’s gaan dit ook merken.
Honderd
Elektrische auto’s moeten in China voortaan een hogere minimale actieradius hebben. Voorheen werd subsidie uitgedeeld bij tenminste honderd kilometer. Dat wordt vanaf nu 150 kilometer. Ook wordt de hoogte van de subsidie lager voor de tussengroep. Dit zijn auto’s die tussen 150 en 300 kilometer actieradius hebben. Voor de groep tussen 300 en 400 kilometer verandert niets. Bovendien moet een batterij tenminste 105 kWh zijn. Dit was voorheen 90 kWh. De wet bestond in deze vorm sinds 2015. Daarmee is snelle groei veroorzaakt. Zo werd China de grootste EV-markt van de wereld. Veel burgers maakten sindsdien de overstap.
Beursberichten
Het nieuws had veel effect op de koersen van Chinese fabrikanten. Zo ging ie van BYD sterk omhoog. Deze fabrikant steekt veel tijd in het vergroten van de actieradius. Zo heeft het drie nieuwe modellen die voorbij 400 kilometer steken klaarstaan. BYD heeft bovendien ook plannen om over de grens te kijken. Ook voor Europa en de VS kan dit dus voordeel bieden. Ook BAIC en Anhui Zotye lijken te profiteren. Een verliezer was Xiamen King Long Motor Group. Daar werd vooral aandacht aan elektrische bussen besteed. Ook in die groep is veel veranderd op het gebied van subsidies.