In China is met de bouw van een gigantische fabriek voor elektrische auto’s begonnen. De fabriek van GAC Motor moet ervoor zorgen dat er jaarlijks vele duizenden elektrische voertuigen kunnen worden gefabriceerd. De fabriek komt in een regio te liggen waar de groei van de steden het snelst is in China. Het land kampt in grote steden al jaren met smogproblemen.
Gezamenlijk
Het fabrieksterrein krijg een omvang van vijf vierkante kilometer. Voor de ontwikkeling ervan wordt GAC Motor bijgestaan door lokale partijen die onder meer een deel van de financiering op zich nemen. De kosten van de fabriek liggen rondom de 6,5 miljard. Over anderhalf jaar moeten de eerste auto’s geproduceerd kunnen gaan worden. Per jaar zouden er dan 200.000 voertuigen kunnen worden geproduceerd op het terrein. Alleen zullen volledig elektrisch zijn.
Slimme fabriek
Het terrein moet volledig ingericht worden met slimme technologie. Daarnaast zal veel aandacht aan innovatie worden geschonken. Dit is nodig om de fabriek modern te houden. Door de snelle opvolging van ontwikkelingen ligt snelle veroudering op de loer. Het bedrijf wil op deze plek vele jaren elektrische voertuigen en zelfrijdende auto’s kunnen vervaardigen. De fabriek krijgt de steun van de overheid. het past in de plannen die men met het land heeft. Dat moet in hoog tempo duurzaam en groen worden. Elektrische auto’s zijn daarin essentieel. China wordt als de grootste groeimarkt hiervoor gezien.
Made in China
China heeft naast het groene plan ook een economisch plan. Dit draagt de naam Made in China 2025. Hierin is vastgelegd hoe men met industrie wil omgaan in komende jaren. Het maken van de auto’s moet op een slimme manier gebeuren. Dit is de kern van het plan. Gac Motor, of Guangzhou Automobile Company, lanceerde recentelijk nog drie nieuwe modellen tegelijkertijd. Het merk wil op korte termijn ook vaste voet aan de grond krijgen in Europa en de Verenigde Staten.