De voor ons nog onbekende Aiways zal in april 2020 zijn intrede gaan maken op de Nederlandse markt. Daarnaast heeft de fabrikant grootse plannen en dat is onder andere wereldwijde dekking van hun merk. Het Chinese Aiways heeft recentelijk nog de laatste hand gelegd aan een enorme fabriek in Shangrao. Hier zal hun eerste model, de U5, in productie gaan. Dit model zal ook in Nederland beschikbaar gaan komen, maar wel volgens een speciale leaseconstructie.
Aiways heeft grote plannen
Het Chinese Aiways heeft grootse plannen. Zoals gezegd heeft de kersverse autofabrikant zojuist een enorme fabriek geopend. Toch onderscheid het merk zich wel met andere fabrikanten. Zo wordt alles binnen de fabrieksmuren ontwikkeld en geproduceerd. In een andere fabriek worden momenteel de accu’s ontwikkeld en geproduceerd. Enkel de cellen komen van een externe partner vandaan. Op dit moment is er een productiecapaciteit van 35.000 accupakketten per jaar, maar dit kan volgens eigen zeggen makkelijk uitgebreid worden. Deze accuproductie moet zeker een heel stuk omhoog kunnen als je dit in perspectief gaat plaatsen met de nieuwe megafabriek. De nieuwe fabriek van Aiways heeft een capaciteit van 150.000 voertuigen per jaar. Volgens eigen zeggen kan deze productie makkelijk opgeschroefd worden naar 300.000 stuks. Zover is het uiteraard nog niet, maar het geeft wel aan waar de fabrikant aan denkt.
Dat Aiways net wat anders werkt is al op te merken in de eigen productie voor de accupakketten. De fabrikant gaat daarin veel verder en wil zoveel mogelijk alles in eigen beheer houden. Naar eigen zeggen kunnen ze hierdoor sneller schakelen waar dit nodig is en ontwikkelingen sneller doorvoeren. Zo wordt de software voor de auto ook in eigen huis ontwikkeld en getest. Het is juist dit stukje gedrevenheid waardoor Aiways wat extra aanzien krijgt vanuit de wereld.
Testen Aiways U5
Momenteel wordt de Aiways U5 aan grondige tests onderworpen. Als mooie stunt heeft de fabrikant een enorme tocht uitgestippeld van ongeveer 14.000 kilometer. Deze tocht is vanuit China begonnen en deze week heeft de Aiways U5 ons Amsterdam bereikt. Hier werd de Aiways U5 kortstondig aan het publiek voorgesteld. Lang stilstaan is er helaas niet bij, want de uitgestippelde route gaat wel volgens een strak schema. Volgende week moet de U5 nog in Parijs arriveren. Hierna zal hij nog even te bewonderen zijn in Zurich waarna de auto op de IAA tentoongesteld zal gaan worden. Volgens de fabrikant zal op deze beurs dan ook het grote nieuws gaan volgen, maar wat dit is blijft nog geheim.
Je kunt de enorme rit natuurlijk zien als een prima marketingstunt. Toch gebruikt de fabrikant alle data en ervaringen tijdens deze monsterlijke testrit om de U5 verder te verfijnen. Naar eigen zeggen is het dan ook de grootste testrit die ooit is gereden met een prototype-EV. Dat deze testrit uiteindelijk in Europa eindigt is om een tweetal redenen. Uiteraard begint dan de IAA in Frankfurt, maar de U5 is ook ontworpen met het oog op expansie in Europa.
Leveringen in 2020
Voor de komende maanden staan de agenda’s bij Aiways goed vol. Momenteel is de fabrikant nog volop aan het testen met de U5. Begin volgend jaar zullen de orderboeken dan werkelijk geopend worden. In eerste instantie zullen Chinese klanten hun bestelde U5 geleverd gaan krijgen. Naar verwachtingen kunnen de eerste modellen in april 2020 hun kilometers gaan maken op de Nederlandse wegen. Er zit echter wel een maar aan deze Aiways U5. Het model kan momenteel enkel nog geleasd worden. Dit gaat volgens een speciale constructie bij de fabrikant zelf. Aiways is daarom ook heel realistisch in hun doelstelling als het gaat om de verkopen. In het eerste jaar verwachten ze ‘slechts’ 10.000 stuks te verkopen. Exacte verkoopprijzen ontbreken helaas nog, maar de U5 wordt geschat op ongeveer € 35.000,-.
Details
De nieuwe Aiways U5 wordt geleverd met een 191 pk sterke elektromotor die wordt aangedreven door een 65 kWh accupakket. Volgens de Chinezen kun je hier ruim 500 kilometer mee rijden. Wij gaan echter uit van de Europese standaarden en dan gaan wij maar gemakshalve uit van ongeveer 400 kilometer. Op de IAA zullen er ongetwijfeld meer details bekend worden gemaakt over de U5 en zijn Europese debuut.
Het is inmiddels duidelijk dat er volgend jaar ook nog de U7 gelanceerd zal worden. Dit model is de grote broer van deze U5. Een compactere cross-over staat volgens bronnen ook op de planning. Deze zal mogelijk de naam U6 gaan dragen.