Met de introductie van de ES8 in China heeft NIO volgens velen een nieuwe standaard gezet voor elektrische auto’s. Hoewel de auto vooralsnog alleen in het thuisland verkrijgbaar is, heeft deze wel een aantal kenmerken die op korte termijn weleens in alle nieuwe elektrische auto’s terecht zouden kunnen komen.
De batterij
De belangrijkste vooruitgang die NIO brengt is die van de uit te ruilen batterij. Dit kan binnen drie minuten worden gedaan. Daarmee is het op dit moment sneller om een batterij te wisselen dan op te laden. De ES8 kan echter ook opgeladen worden. In China is daarvoor een mobiele dienst in het leven geroepen. Die kan op elke plek komen en het voertuig van nieuwe energie voorzien wanneer dit nodig is.
De mogelijkheden
De ES8 van NIO is een SUV. De auto biedt plaats aan zeven personen. Die zeven personen kunnen zo’n 500 kilometer afleggen op een volle accu. De auto doet er 4,4 seconden over om van 0 naar 100 kilometer per uur te komen. Vervolgens heeft hij een ruimte van 33,8 meter aan remweg nodig om volledig tot stilstand te komen. De auto zit ook vol nieuwe technologie. Voorbeelden zijn de EyeQ4-chip van Mobileye en het NOMI-systeem. Dit systeem is kunstmatige intelligentie en kan bijvoorbeeld de temperatuur aanpassen aan de lichaamstemperatuur van de passagiers. Ook kan het bijvoorbeeld foto’s maken onderweg.
Voorbeeldfunctie
De NIO ES8 wordt als een voorbeeld gezien. In de eerste plaats door de nieuwigheden die wereldwijd zouden kunnen aanslaan. In de tweede plaats echter ook vanwege het feit dat er in recente tijden veel Chinese start-ups zijn opgekomen. Voor al deze bedrijven geldt de fabrikant als voorbeeld hoe het moet. NIO trok de aandacht van grote financiers en investeringsprojecten uit het thuisland. Daarmee werd al snel genoeg geld opgehaald om de dromen die de oprichters hadden waar te maken. De ES8 is daar het begin van.