Chinese elektrische automakers hebben moeite om van hun afhankelijkheid van overheidssubsidies af te komen. De grootste Chinese EV fabrikant, BYD, geeft daarbij aan stevig te hebben moeten inleveren op de nettowinst. China is in 2017 begonnen met het afbouwen van zijn subsidies voor autofabrikanten. Deze subsidies zijn in 2010 ingevoerd om de elektrische auto industrie een stevige duw in de goede richting te geven. Veel fabrikanten zullen hun strategie nu moeten heroverwegen. Veel van de 60 elektrische automakers in het land zijn namelijk voor een groot deel afhankelijk van de subsidie die in 2020 helemaal zal stoppen.
Elektrische bussen
Bronnen geven aan dat de elektrische bus sector tegen extra grote problemen aanloopt. Busbedrijven kregen voorheen namelijk $30,000 subsidie per bus. Nu deze subsidie opdroogt stopt de stroom aan orders ook langzaam, iets wat de fabrikanten in hun nettowinst voelen. Een van de grootste fabrikanten, Zhongtong Bus, zag een daling van 40% in zijn orders en een daling van 80% in zijn nettowinst.
Grootste markt
China is tegenwoordig de grootste elektrische automarkt, waar het ook al een leidende positie heeft als het gaat om motor aangedreven voertuigen. In 2018 zag het communistische land een toename van 62% als het ging om verkopen van elektrische auto’s. Dat betekende een totaal verkocht aantal van 1,26 miljoen EV’s, waarvan de meerderheid van een binnenlandse autofabrikant afkomt.
BYD
De reden voor het afschaffen van de subsidie is fraude. Zodra de eerste zaken in 2016 en 2017 naar boven kwamen drijven besloot Beijing direct actie te ondernemen. Dat heeft dus een groot effect op onder andere BYD. Het bedrijf verkocht sommige auto’s met 60.000 yuan (€7900) subsidie. Nu is dat bedrag al verlaagd naar 18.000 yuan (€2400). Dat is een groot probleem voor het bedrijf wat in 2011 de eerste elektrische auto’s voor individuen verkocht op het Chinese vasteland. Helemaal als je bedenkt dat van de 500,000 verkochte auto’s maar liefst de helft een EV is.
Aangepaste plannen
De trend zorgt ervoor dat veel automakers hun plannen moeten aanpassen. BYD zelf heeft zijn werk in een grote elektrische busfabriek al stil gelegd, alhoewel het bedrijf zelf aangeeft dat dit komt door het laagseizoen. NIO, een elektrische auto startup heeft zijn plannen voor een nieuwe fabriek in Shanghai gecanceld. Ook Singulato, een andere startup, liep in december al 3 maanden achter op het betalen van zijn medewerkers. De problemen van autofabrikanten bereiken ook Chinese accumakers. Sommige accumakers hebben hun werk al stilgelegd, omdat het orderaantal simpelweg niet toereikend is.
Kansen voor buitenlandse merken
De Chinese overheid is zijn subsidies dan wel aan het afbouwen, toch wil het zijn duurzame activiteiten doorzetten. Zo is het vanaf dit jaar de bedoeling dat binnen- en buitenlandse merken 10% van al hun geproduceerde of geïmporteerde auto’s elektrisch maken. Degene die niet in staat zijn dit doel te bereiken moeten bepaalde ”punten” kopen bij automakers die wel in staat zijn dit doel te bereiken. Dit zal voor binnenlandse merken betekenen dat zij veel punten zullen verkopen aan buitenlandse merken. Naar verluidt zal dit BYD €1,8 miljoen opleveren tussen 2019 en 2021.
Over buitenlandse merken gesproken, deze zijn ook van plan een opmars te maken. In april 2018 liet China weten dat het zijn restricties op investeringen van buitenlandse merken in binnenlandse automakers zal afzwakken. Direct daarop liet Tesla al weten dat het plannen heeft voor een fabriek in Shanghai. Deze tak van Tesla zal onder een andere naam op de Chinese markt worden gezet.