De roadster van de Chinese startup Qiantu gaat de grens over. Mullen, een andere startup, maar dan uit Californië, gaat de auto importeren. Mullen is zelf een bedrijf dat is gebaseerd op de overblijfselen van het failliete Coda. Naast zelf auto’s produceren gaat het nu ook een importdeal aan met de Chinese fabrikant.
Deals
Het originele plan van Mullen was om de auto’s en batterijtechniek die Coda enkele jaren geleden voor ogen had te gaan maken. Daarvoor had het bedrijf 500 miljoen dollar opgehaald. Het wil echter niet vlotten met deze plannen. Om die reden is er inmiddels een blik op China gericht. Daaruit komt nu onder andere de deal met Qiantu voort. Op die manier kan de Californische fabrikant toch verder.
Roadster
De Qiantu K50 is een roadster die in eigen land al meer dan twee jaar op de markt is. De elektrische auto doet het vrij aardig, maar blijft wel achter bij enkele plaatselijke concurrenten. Dat komt onder andere doordat niet eerder de stap naar het buitenland gemaakt kon worden. Daar gaat Mullen nu voor zorgen. Het gaat de auto’s in de fabriek die het in Californië heeft in elkaar zetten voor de Noord-Amerikaanse markt. De eerste auto’s moeten in 2020 op de weg komen. Al in 2019 kunnen de auto’s worden voorbesteld bij de fabrikant, voor liefhebbers die de eerste modellen willen.
Europa
Of de Qiantu K50 ook in Europa zal komen is nog niet bekend. Wel is het zo dat er een volgend model aangekondigd, de K20. Deze auto lijkt gezien zijn crossovervorm wel geschikt te zijn voor gebruik in Europa. Hoe het bedrijf dit gaat aanpakken is voorlopig nog niet bekend. Wel lijkt ook deze auto ook door Mullen in de Verenigde Staten te gaan worden vervaardigd. Dit zal echter pas na 2020 gaan gebeuren, wanneer de K50 al in productie is.