Citroën gaf meer details vrij over de Ami, de kleine auto die in februari werd onthuld. De Ami is een 100 % elektrische stadsauto, waarvoor je geen B-rijbewijs nodig hebt.
Kleine vriend
De Ami, wat ‘vriend’ betekent in het Frans, is met recht een kleintje te noemen. Hij is slechts 2,41 meter lang, 1,39 meter breed en 1,52 meter hoog. Hij weegt 485 kilo. Zijn kleine formaat zorgt er samen met de 14″ wielen voor dat hij een draaicirkel heeft van maar 7,20 meter. Een uiterst wendbaar en makkelijk te parkeren autootje dus. In de Ami is er ruimte voor twee personen. De bestuurder zit iets verder naar voren dan de passagier. Hierdoor ontstaat er meer ruimte, al blijft het natuurlijk een erg compacte auto. Voor lange mensen is hij daarom wellicht niet zo heel erg geschikt. Achter de stoelen is er een beetje opbergruimte. Het nadeel is dat je deze alleen langs binnen kunt bereiken.
Licht en goedkoop
Dat gebrek aan achterklep heeft een duidelijke reden: het maakt de auto lichter en goedkoper. Citroën geeft aan dat ze de Ami zo slim en goedkoop mogelijk ontwikkelden. Zo bespaarden ze bijvoorbeeld op productie- en ontwikkelingskosten door zijn voor- en achterkant vrijwel identiek te maken. Ook de zijdeuren zijn gelijk van vorm. Dit betekent wel dat de deur aan de bestuurderskant in de tegengestelde richting opengaat.
De Ami biedt erg veel lichtinval, hij heeft een groot glasoppervlak en is standaard voorzien van een panoramadak. Zijn zijruiten open je op dezelfde wijze als bij de 2CV: je klapt het onderste deel omhoog.
Je Ami personaliseren
Zoals verwacht, kun je deze Citroën langs de buitenkant personaliseren. De kunststof panelen langs de buitenzijde zijn altijd grijs-blauw-beige, maar je kunt kiezen voor accessoires zoals stickers, wielelementen en een dakspoiler.
Specificaties Ami
De Ami heeft een lithium-ion batterij met een capaciteit van 5,5 kWh. Met een 230 V standaard stopcontact is hij in 3 uur opgeladen. Hij kan ook worden opgeladen via een Wallbox of openbaar laadpunt. Zijn elektromotor is 8 pk (6kW) ‘sterk’. De Ami heeft een topsnelheid van 45 km/uur en een actieradius van 75 kilometer. De laadkabel is opgeborgen in de deuropening aan de passagierskant.
Op het dashboard is er een plek voor je smartphone. Deze wordt dan het hoofdscherm en biedt toegang tot muziek en navigatie. Met de My Citroën-app heb je toegang tot alle informatie, zoals het rijbereik, de laadstatus, resterende laadtijd, kilometerstand en onderhoudsafspraken en -waarschuwingen. Je kunt met de app ook zoeken naar openbare laadstations via Free2Move Services.
Prijzen
Vanaf 11 mei is de Citroën Ami te koop in Frankrijk. De prijzen die daar worden gehanteerd zijn indicatief voor Nederland, waar hij vanaf medio mei beschikbaar is. Kopen doe je dit kleine stadsautootje vanaf 6.900 euro. Dat is inclusief btw en exclusief subsidies. Je kunt de Ami online kopen, dan wordt hij bij je aan de deur geleverd.
Huren
Ook huren is mogelijk. In Frankrijk kan dit al vanaf 19,99 EUR per maand, inclusief btw, voor een termijn van 48 maanden. Je moet dan wel een initiële aanbetaling doen van 2.644 EURO. Bij een huurovereenkomst van 48 maanden en een kilometrage van 10.000 kilometer kost een My Ami Care-contract in Frankrijk 9,90 EURO per maand. Bij levering krijg je een onderhoudsschema dat speciaal werd ontwikkeld om je Ami betrouwbaar en veilig te houden. Ook huurtermijnen van 24 of 36 maanden zijn een optie.
Een Ami delen
Naast kopen en huren, kun je ervoor kiezen om een Ami te delen via een autodeelprogramma. Free2Move abonnees betalen in Frankrijk 0,26 eurocent per minuut. Je kunt een Ami huren per minuut, per uur of per dag.