Al eerder deze week vernamen wij informatie over de komst van de C5 Aircross Hybrid. Citroën heeft de komst van deze plug-in hybride nu officieel bevestigd. Met deze bevestiging is ook een hoop extra informatie gegeven over deze nieuwe C5 Aircross Hybrid. Het is in ieder geval duidelijk dat het model in de zomer van 2020 leverbaar zal zijn in Nederland.
Achterloper
Op het gebied van elektrificatie is Citroën zeker nog een achterloper. Het merk heeft momenteel nog geen plug-in hybrides in de prijslijsten staan. Met de C5 Aircross Hybrid komt hier gelukkig wel verandering in. Enkel de Citroën C-Zero en de e-Berlingo zijn volledig elektrische auto’s. Deze modellen opereren echter in een zeer specifieke markt waardoor het overgrote deel van de consument wordt overgeslagen. Dat de C5 Aircross Hybrid ook pas de eerste plug-in hybride van het merk is mag dan ook gerust opmerkelijk genoemd worden. Nu het startschot is gegeven kunnen wij echter op korte termijn wel meer modellen verwachten. De fabrikant kan de opgelopen achterstand dus weer snel inhalen.
Techniek C5 Aircross Hybrid
De nieuwe C5 Aircross Hybrid zal technieken lenen die ontwikkelt zijn binnen de PSA Groep. Hieronder valt ook Citroën. Zo krijgt de plug-in hybride de beschikking over een achttrapsautomaat die juist door PSA speciaal is ontwikkeld voor PHEV’s. Het model krijgt een 80 kW sterke elektromotor die wordt gekoppeld aan de 180 pk sterke PureTech-benzinemotor. Hierdoor komt het systeemvermogen uit op 225 pk.
Komen de cijfers bekend voor? Dat is heel goed mogelijk, want deze configuratie tref je ook aan in de bestaande Peugeot 3008 Hybrid. Dit laatste model is ook recentelijk aangekondigd en het was gewoon wachten tot Citroën ook met een lancering zou komen. Beide modellen delen immers dezelfde basis.
Opladen
Wanneer de accu’s volledig zijn opgeladen kan de C5 Aircross Hybrid 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Hiervoor heeft de auto de beschikking over een 13,2 kWh accupakket. Als je besluit om volledig elektrisch te rijden is de maximale snelheid wel begrenst op 135 km/h. Wanneer je volledig elektrisch rijdt zal de verlichting in het interieur volledig blauw kleuren.
Voor het opladen van dit accupakket zijn er een drietal mogelijkheden. De standaard 3,7 kW lader kan de accu’s in minder dan vier uur volledig opladen. Wanneer je deze lader echter in een regulier stopcontact steekt neemt het opladen ongeveer 7 uur in beslag. Er komt ook een 7,4 kW lader op de optielijst te staan. Met deze lader kunnen de accu’s binnen twee uur weer volledig opgeladen zijn. De PHEV van Citroën beschikt daarnaast over een regeneratief remsysteem. Hierdoor kunnen de accu’s tijdens het remmen bijgeladen worden.
Prijzen
De kersverse C5 Aircross Hybrid zal voor minimaal € 41.470,= door de dealer geleverd worden. Met deze prijsstelling is de Citroën net iets goedkoper in tegenstelling tot de eerder genoemde 3008 Hybrid. De orders kunnen volgens de fabrikant binnenkort al geplaatst worden, maar de eerste leveringen zullen pas aanvangen in juli 2020. Na het plaatsen van de bestelling zul je dus nog wel even geduld moeten hebben alvorens je de sleutel ontvangt.