De Citroën Jumpy is bij menig ondernemer wel bekend. Dat de elektrische variant van dit model op komst zou zijn mag inmiddels ook geen verrassing meer genoemd worden. De Fransozen hebben na lang wachten eindelijk de productieversie van de e-Jumpy gepresenteerd. Heel veel verrassingen kent deze compacte bestelbus niet. Dit laatste begint eigenlijk al bij de naam van de bestelbus.
Weinig nieuws
Wanneer je eens goed kijkt naar deze e-Jumpy zal wellicht iets opvallen. De echte autofanaat en fanatieke volger van deze website herkennen hier de Vivaro-e in. Deze volledig elektrische bestelbus van Opel werd eerder deze maand nog gelanceerd. In de basis is de e-Jumpy gelijk aan de elektrische bestelbus van Opel. De subtiele wijzigingen worden enkel gemaakt aan de buitenzijde en in het interieur om het toch een Citroën te laten zijn.
Accu Citroën e-Jumpy
Onderhuids is de e-Jumpy voorzien van een 136 pk sterke elektromotor die is begrensd op maximaal 130 km/h. Om deze elektromotor in beweging te krijgen is er de keuze uit een accupakket van 50 kWh of 75 kWh. Het kleinste accupakket kan bij alle modellen van de e-Jumpy besteld worden. Hierbij gaat het dan om de lengtematen XS (4,6 meter), M (4,95 meter) en XL (5,3 meter). Volgens Citroën kun je op dit accupakket een actieradius behalen van ruim 230 kilometer.
Wanneer je toch meer bereik zoekt zul je automatisch moeten kiezen voor de grotere lengtematen. Bij de XS is de keuze voor de 75 kWh accu komen te vervallen. Met dit grotere accupakket moet je 330 kilometer ver komen. De genoemde kilometers zullen overigens enkel behaald kunnen worden wanneer de bestelbus niet volgeladen is. Wanneer dit wel het geval is zal dit direct effect hebben op de werkelijke actieradius.
Wanneer je de e-Jumpy, met de 50 kWh accu, aan de snellader hangt kan het accupakket binnen een half uur voor 80% volgeladen zijn. Bij het grootste accupakket neemt dit proces een kwartier langer in beslag. Voor het opladen van de compacte bestelbus levert de fabrikant standaard een 11 kW 3-faselader mee.
Nog steeds een werkpaard
De nieuwe e-Jumpy is en blijft een echt werkpaard. Doordat het accupakket in de bodem is verwerkt is het laadvermogen van de compacte bestelbus gelijk gebleven in vergelijking met de huidige modellen op diesel. Hierdoor heb je nog steeds een laadvermogen van 1275 kilo. De e-Jumpy is daarnaast met trekhaak te bestellen waardoor je ook nog eens een geremd trekgewicht van 1.000 kilo hebt. Al om al zeker niet gek voor een elektrische bestelbus.
De komst van de e-Jumpy is dus nu eindelijk een feit. De catalogusprijzen heeft Citroën helaas nog niet bekend gemaakt. In de tweede helft van dit jaar moet de bestelbus in de bestelcatalogus komen. Vlak voor de werkelijke marktintroductie zullen de Fransen deze prijzen ongetwijfeld delen met ons.