De Citroën Ami is al een opvallende verschijning, maar de Fransozen hebben een nog excentrieker model bedacht. De My Ami Buggy is, zoals de naam het al doet vermoeden, een ‘strandversie’ van de nu plotseling oersaaie Ami. Om er wat extra aandacht voor te krijgen is het model in een gelimiteerde oplage van 50 stuks op de markt gebracht. Buiten alle verwachtingen om was deze gelimiteerde versie binnen 18 minuten al compleet uitverkocht.
My Ami Buggy Concept
Om extra aandacht te creëren rondom de Ami heeft Citroën enkele concept-cars bedacht. De Ami Buggy Concept was zo’n model. Juist dit specifieke model werd door menigeen met open armen ontvangen en de fabrikant kon eigenlijk niets anders dan het model daadwerkelijk op de markt brengen.
Zoals wij nu weten zal je hem niet meer op de prijslijsten zien verschijnen. De gelimiteerde oplage is inmiddels volledig uitverkocht. Het is echter een mooie bevestiging voor Citroën dat de Ami een klein succes is die enkel nog goed geaccepteerd moet worden.
Het laat Citroën echt de weg vooruit zien om de Ami een aantrekkelijker en cool voorstel voor kopers te maken: verkoop hem als verschillende speciale versies in zeer kleine aantallen, maak er een soort fast fashion-product van in de trant van wat kledingmerken doorgaans ook doen.
Van oersaai naar stoer!
We begrijpen heel goed waarom mensen die anders misschien nooit een Ami hadden overwogen deze buggy cool zouden vinden, vooral in Europese landen waar tieners hiermee zonder rijbewijs kunnen rijden. Citroën gaf het concept zeer robuust ogende koplamproosters, een goed uitziende bullbar om het onderste deel van de voorkant te beschermen en een grote LED-balk op het dak om het echt te laten lijken op een mini-offroader.
Aan de zijkant kon je zien dat de deuren waren verwijderd, het had ook een stevig ogend imperiaal en de wielen en banden zijn veel meer offroad-georiënteerd; er is er zelfs een op de imperiaal zelf, gewoon om het punt naar huis te rijden en de look wordt gecompleteerd door een kleine dakspoiler aan de achterkant.
De productieversie heeft echter de dikke banden, de meeste gele accenten, de koplamproosters en de bullbar achter zich moeten laten. In plaats van de deuren voegde men spijlen toe die moesten voorkomen dat de inzittenden eruit zouden vallen in snelle bochten. Het conceptmodel had deze niet, noch had het een stoffen dak dat kan worden geopend, hoewel Citroën door dat toe te voegen het rek ook heeft moeten verwijderen.
Meer voor de toekomst?
De snelle verkoop van de My Ami Buggy zal bij Citroën niet onopgemerkt zijn gebleven. Wanneer je naar deze verkoopsnelheid kijkt is het misschien wel het beste verkochte model van het merk in zijn geschiedenis. Het is een gek feitje, maar wel erg leuk!
Juist vanwege dit laatste zijn de ogen wellicht verder geopend om in de toekomst met nog meer van dergelijke speciale edities op de markt te komen. Vooralsnog heeft Citroën geen concrete plannen kenbaar gemaakt, maar het is wel een feit dat er meerdere concepten al op de tafel liggen. Ongetwijfeld kunnen wij een nieuwe gelimiteerde editie ergens verwachten.