Begin dit jaar mochten wij als eens het conceptmodel aanschouwen welke toen nog door het leven ging als de Ami One. Met wat aanpassingen aan de buitenzijde heeft Citroën besloten om het compacte stadskarretje toch in productie te nemen. De Ami is het definitieve product wat volgens de fabrikant dit jaar nog leverbaar zal zijn.
Compact in alle opzichten
Je ziet het inderdaad goed op de bovenstaande persfoto. De Ami is een hele compacte tweezitter. De auto meet slechts een lengte van 2,41 meter en hiermee is het Franse autootje zelfs 9 centimeter kleiner in vergelijking met de bestaande Smart Fortwo. De Ami is met 1,39 meter zeker niet breed te noemen. De hoogte blijft gelukkig dan nog gemiddeld te noemen met 1,52 meter. Vanwege deze maatvoeringen is de draaicirkel slechts 7,2 meter. Je kunt dus met recht stellen dat de Ami een echte stadsauto is.
Gekke Fransen
Je kunt je soms afvragen waar de designers met hun gedachten waren toen de Ami werd ontworpen. Dit idee wordt enkel maar versterkt als je naar de deuren kijkt. Op het oog lijkt er niets vreemd te zijn aan deze deuren. De deur van de bestuurder opent echter naar achteren en dat is dus tegengesteld. De deur voor de passagier opent wel weer op de ‘normale’ manier. Het zijn elementen die vanuit het studiemodel gewoon zijn overgenomen in deze productieversie.
Wij weten al dat Citroën graag de klant laat personaliseren. Ditzelfde geldt nu ook voor de Ami. Volgens de fabrikant kun je de Ami gewoon uitvoeren met dakrails, kunststof wielrandkasten en zelfs met een spoiler! Dat laatste oogt wellicht sportief, maar zal geen bijdrage leveren in de prestaties van het stadsautootje.
Ami is erg interessant
Het Franse autootje is in alle opzichten wel erg interessant. Het is een compacte en elektrisch aangedreven auto. Ideaal voor het dagelijkse verkeer in de stad. Met het 5,5 kWh accupakket kun je ongeveer 70 kilometer ver komen. De topsnelheid van deze Ami is begrensd op 45 km/h en hier komt het meest interessante deel om de hoek kijken.
Vanwege de topsnelheid zal deze Ami als brommobiel of microcar geregistreerd kunnen worden. Dit betekent dat je geen B-rijbewijs nodig hebt. Ook 16-jarigen met een brommerrijbewijs kunnen zo geheel legaal achter het stuur kruipen. In dat geval zullen pa en ma alsnog de ‘benzine’ betalen aangezien het laden via een regulier 230 volt stopcontact gaat. In ongeveer 3 uur is de accu weer volledig opgeladen.
Verwacht geen hoogwaardige techniek op deze Ami. Zo kan alleen de bestuurder zijn stoel verstellen. De zijruiten doen ons weer even denken aan de oeroude 2CV. Het is wellicht ook een knipoog naar deze klassieker. De zijruiten moeten namelijk, net als bij de 2CV, opengeklapt worden. In het interieur zie je in de Ami enkel een scherm zitten waarop de noodzakelijke informatie wordt getoond. Jouw eigen smartphone zal de taak op zich nemen als infotainmentsysteem. Via de MyCitroën-applicatie is informatie op te vragen over onder meer de resterende actieradius en de laadstatus van het accupakket.
Prijs en beschikbaarheid
De Ami komt dan met wat gekke elementen, maar het model beschikt zeker over zeer positieve eigenschappen. Een van deze positieve eigenschappen is zijn prijs. Citroën heeft nog geen prijzen voor de Nederlandse markt kenbaar gemaakt, maar in Frankrijk ligt de prijs op ongeveer € 7.000,=. Via een speciale huurconstructie zal het kekke stadskarretje slechts € 20,= per maand kosten. In Frankrijk zal de Ami in juni al leverbaar zijn. In Nederland moeten wij nog even een jaar wachten en komt het model halverwege volgend jaar beschikbaar.