Parkeerruimte wordt steeds schaarser. De parkeertarieven in de grote steden stijgen tot een voor velen onacceptabele hoogte. De parkeerruimte wordt niet alleen in Europa schaarser, maar ook in Israël. In dat land heeft de start-up City Transformer een in- en uitklapbaar tweezits elektrisch aangedreven voertuig ontwikkeld.
Inklapbaar
Je kunt de breedte van het voertuig met een simpele druk op de knop reduceren tot maar liefst een meter reduceren. Dat zorgt ervoor dat hij minder parkeerruimte, zowel in de stad als op eigen terrein, in beslag neemt. Bovendien biedt dit ook mogelijkheden voor andere toepassingen. De City Transformer kan dan bijvoorbeeld ook makkelijker worden meegenomen aan boord van een binnenvaartschip of camper.
Gepatenteerde constructie
Als hij is uitgeklapt doet de City Transformer, die niet alleen optisch aan de bekende Renault Twizy doet denken, met een breedte van slechts 140 centimeter een stuk smaller dan de gemiddelde personenauto. Het onderstel kan met een druk op de knop worden ingeklapt en uitgeklapt. Het onderstel vouwt zich door middel van een gepatenteerde constructie samen. Hierdoor wordt de spoorbreedte aanzienlijk gereduceerd waardoor de City Transformer nog slechts een meter breed is. Hierdoor past de City Transformer op de parkeerplek van een motorfiets. De prestaties zijn uiteraard wel een stuk bescheidener. De kleine EV heeft bij de maximale snelheid van rond de 90 kilometer per uur een actieradius van maximaal zo’n 150 kilometer.
In 2020 verkrijgbaar
De City Transformer moet in de loop van 2020 beschikbaar zijn. City Transformer denkt niet alleen aan private afnemers maar ziet ook een grote toekomst op het gebied van carsharing. De eerste voertuigen zullen in Tel Aviv worden verkocht. Daarna zullen de elektrische voertuigen van City Transformer ook in de Europese en Aziatische landen worden verkocht. In Europa is het denkbaar dat de City Transformer een toelating als quad zou kunnen krijgen. Zodra er 10.000 voertuigen als pre-order zijn besteld wil men de productie in Israël – en mogelijk ook in andere landen – op gaan starten.
Verschillende uitvoeringen
De Israeli’s willen verschillende uitvoeringen van hun EV aan gaan bieden. Er wordt gedacht aan een open uitvoering die Fun wordt genoemd. Daarnaast moet er ook een gesloten versie komen die ook voor slechte weersomstandigheden geschikt is. Daarnaast heeft men ook een versie met achterbank in gedachten die ook voor een gezin geschikt is. Daarnaast zou er ook een versie voor bedrijfsmatige toepassingen moeten komen. Deze heeft dan een laadvermogen van een ton. Het basismodel zou vanaf zo’n 9300 euro exclusief belastingen verkrijgbaar moeten zijn. Hierbij is de prijs van het accupakket nog niet inbegrepen.