Wie een ‘01’ van Lync & Co wil rijden, heeft precies drie keuzemomenten: ga je hem huren of kopen, wordt het een blauwe of zwarte en krijgt die een volledig hybride of een plug-in hybride aandrijving. Een verbluffend eenvoudige marketingmethode, waardoor maandenlange levertijden tot het verleden moeten behoren. Je kunt de Lynk & Co 01 zowel voor een kortere als langere periode huren. En als je hem even niet nodig hebt, kun je hem ook als deelauto aanbieden. Alain Visser, CEO van Lynk & Co, noemt het een ‘brutaal eenvoudig’ concept. Hoe dit werkt en wat de Lynk & Co 01 allemaal kan, dat liet Visser zien tijdens een virtuele testrit door Göteborg.
Kopen, maar vooral huren en delen
De meeste Europeanen hebben nog nooit van Lync & Co gehoord. Maar dat gaat volgens Alain Visser binnenkort snel veranderen. Lynk & Co, evenals Volvo en Polestar een dochteronderneming van de Chinese Geely Group, heeft namelijk grootse plannen. En ook een geheel nieuwe aanpak. Hierbij speelt de aanschaf van een nieuwe auto slechts een ondergeschikte rol. De “leden” zijn veel belangrijker. Dit zijn mensen die ofwel een 01 op een maandelijks opzegbare basis voor 500 euro per maand huren. Maar het kunnen ook mensen zijn die een 01 lenen van een huurder of eigenaar wanneer dat nodig is. Het intensief delen van de auto is een van de belangrijkste benaderingen van het concept.
Hoofdzakelijk huurders
En dit concept begint duidelijk aan te slaan. Na de Europese lancering in Amsterdam en het openen van de orderboeken ligt het huurdersaandeel volgens Visser tot nu toe rond de 90 procent. Dat is aanzienlijk meer dan verwacht. Er is nog een cijfer dat de marketingdeskundigen van andere merken kiespijn zou moeten bezorgen. De gemiddelde leeftijd van de leden en kopers is namelijk 34 jaar. Dat is bijzonder jong voor een auto in dit segment.
Maar de “flexibele mobiliteitsoplossingen voor de connected generatie”, het delen, de Lync & Co-community met clubs, culturele evenementen en andere promoties, zijn slechts één kant van het verhaal. Het betreft uiteraard de auto zelf. En wat dat betreft de baas van Lynk & Co dat het goed zit. De 01 is gebaseerd op hetzelfde platform als de Volvo XC40 en Polestar 02. En natuurlijk profiteert hij op veel meer fronten van de grote zus en de expertise van de gehele Geely Group.
Vanuit het oogpunt van de fabrikant is de 4,54 meter lange 01 dan ook “een verdomd goede auto”, een “smartphone op wielen”. Maar het is ook een auto waarbij alle extra’s standaard zijn. Voor 39.000 euro heb je een premium plug-in hybride SUV met een zuiver elektrische actieradius van 69 kilometer. Hij heeft een maximaal vermogen van 192 kW/261 pk, doet er 8,0 seconden over om de 100 km/u te halen en heeft een topsnelheid van 210 km/u. Of, wie hem liever huurt: dat kost 500 euro per maand. Hiervoor mag de huurder 1.250 kilometer per maand rijden, elke extra kilometer kost 15 cent. Afhankelijk van hoe vaak en hoe lang de auto wordt gedeeld, kunnen deze kosten ook nog eens aanzienlijk worden verlaagd.
De hybride versie, die naar schatting 3 mille goedkoper is, heeft een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met een systeemvermogen van 145 kW/197 pk. De topsnelheid bedraagt 190 km/u en het van nul tot 100 km/u accelereren duurt 9,0 seconden via de 7-traps transmissie met dubbele koppeling. Daarmee is de Lynk & Co 01 goedkoper dan de technisch vrijwel identieke Volvo XC40 Recharge T5, die kost namelijk ruim 47 mille. Kijken we naar een ander merk dan zien we dat een beetje compleet uitgevoerde VW Tiguan ook minstens 45 mille kost.
Aantrekkelijk huurtarief
Wie de auto huurt voor 500 euro per maand, mag per maand 1.250 kilometer rijden. Dat lijkt weinig maar de gemiddelde Nederlander rijdt maar 13.000 kilometer per jaar. Je mag de ongebruikte kilometers worden overgedragen naar de volgende maand. Verder is alles inbegrepen, dus ook onderhoud en verzekering. Alleen benzine, elektriciteit, eventuele boetes en parkeerkosten zijn niet inbegrepen. Inderdaad, een verbluffend eenvoudig concept. En best wel voordeling want private lease van een Volkswagen Golf 1.0 eTSI 81kW DSG Life kost net zo veel als je 15.000 kilometer per jaar rijdt. Bij Lynk & Co heb je dus véél meer auto voor je geld, zit je er niet meerdere jaren aan vast en kun je hem ook nog eens delen.
Volgens Alain Visser kan een Lynk & Co 01 binnen slechts twee of drie dagen na ondertekening van het contract worden geleverd. Dit wordt mogelijk gemaakt door het feit dat Lync & Co het “pret-a-porter”-principe van de mode naar de auto-industrie heeft overgebracht. Er zijn gewoon geen extra’s, de 01 is een kant-en-klare en geheel complete auto. Panoramadak, metallic lak, elektrische bediende achterklep, premium stereo-installatie, car sharing-functie, key-less entry, ingebouwde apps, adaptieve cruise control, draadloos opladen van de smartphone, dit alles is altijd inbegrepen.
Serviced by Volvo
En de Volvo-dealers zorgen voor de service. En ook dat gaat heel eenvoudig. De Lynk & Co wordt door de dealer opgehaald en weer thuis afgeleverd. Het is dus heel eenvoudig te voorspellen dat we nog heel veel gaan horen van Lynk & Co. Oh ja, een volledig elektrische uitvoering komt er ook aan, zodra de markt er aan toe is.