De naam Cupra doet je wellicht wel iets dagen. De naam is direct te koppelen aan het moederbedrijf Seat. Dit moederbedrijf heeft in het begin de naam gebruikt om hun sportieve versies te markeren. Cupra is inmiddels losgeweekt van Seat en gaat als eigen merk verder. In het beginsel is en blijft het gewoon nog een Seat. De nieuwe Cupra el-Born is dus feitelijk de sportieve versie van de gelijknamige Seat. Vandaag heeft het sportieve merk hun visie op de elektrische auto naar buiten gebracht.
Platform delen
De Cupra el-Born is een samenvoegsel van verschillende onderdelen binnen Volkswagen. Seat is immers onderdeel van dit megaconcern. Zo is de el-Born in de basis wederom opgebouwd op basis van het bestaande MEB-platform. De ontwikkeling van de el-Born ligt volledig bij Seat. Wie echter goed kijkt ziet enorm veel details van de ID.3 terugkomen in het ontwerp van deze Cupra. De wijzigingen zitten hem dan vooral in de kleine details om zo de stempel van het merk nog te kunnen drukken.
Cupra el-Born weinig verrassend
Als wij de Cupra el-Born nu zo zien is het ontwerp niet wereldschokkend te noemen. Dit komt natuurlijk mede doordat er al een tweetal soortgelijke auto’s op de markt gezet zijn of spoedig komen. De el-Born is dan ook niet meer dan een sportieve versie van een bestaande Seat. Ditzelfde deed Cupra al eens met de Ateca.
Om toch nog wat onderscheid te kunnen maken zal de Cupra el-Born standaard worden uitgerust met 20 inch lichtmetalen velgen. Ondanks de grotere wielen ligt de EV een stuk dichter bij de grond. De bumpers ogen daarnaast een stuk sportiever en wordt deze el-Born van een grotere achterspoiler voorzien. Om het geheel af te maken zijn er koperachtige details rondom en in het interieur aangebracht.
Onder de kap
De potentiële kopers van een Cupra zijn vooral benieuwd wat deze elektrische variant met zich mee zal dragen. Er is hier goed en slecht nieuws te melden. Op het gebied van vermogen is er niets nieuws te melden. Aangezien de auto het platform deelt met onder andere de ID.3 moet je gewoon rekenen op een 204 pk sterke elektromotor. Wel heeft Cupra het voor elkaar gekregen om er een groter accupakket onder te krijgen. De sportieve el-Born wordt nu standaard geleverd met een 82 kWh accupakket. We moeten er echter wel serieus rekening mee houden dat het model daarnaast beschikbaar zal komen met het kleinere accupakket. Deze laatste kan immers zo uit de schappen van Volkswagen getrokken worden.
Vanwege het grotere accupakket kan de Cupra el-Born een actieradius behalen van maar liefst 500 kilometer. Opmerkelijk genoeg geeft het merk nog geen cijfers vrij over de acceleratie naar de 100 km/h. Wel weet het merk te melden dat de EV drie tellen nodig heeft om naar de 50 km/h te sprinten.
Prijs en beschikbaarheid
Over de prijs deed Cupra nog geen uitspraak. Je moet er wel serieus rekening mee houden dat er een forse prijskaartje aan zal hangen. Wel weet het merk te melden dat de productie volgend jaar van start zal gaan. De el-Born zal dan naast de ID.3 geproduceerd worden in het Duitse Zwickau. De eerste exemplaren zullen dan volgend jaar ook bij de dealers staan. Een exacte planning wanneer deze sportieve el-Born te bestellen is kan het merk nog niet geven. In een later stadium zullen ze hier ongetwijfeld nog op terugkomen.