Renault heeft vandaag zijn financiële cijfers naar buiten gebracht. Als aanvulling op deze cijfers deelde ze ook hun laatste ontwikkelingen op het gebied van elektrische rijden met de pers. In deze presentatie werd het duidelijk dat de Dacia Spring vervangen zal worden. Het nieuwe model zal, volgens planning, al in 2024 debuteren.
Dacia Spring mateloos populair
De huidige Dacia Spring is mateloos populair. Zo vreemd is dat niet, want de EV is erg scherp geprijsd. De cijfers bewijzen nogmaals dat het van oorsprong Roemeense merk prima zaken doet in Europa. Zo heeft de fabrikant inmiddels al 46.000 orders mogen noteren voor dit model. Alleen al in Roemenië werd de eerste batch van 4.000 Spring’s uitverkocht op de eerste dag.
Verschillende landen, waaronder Nederland, kennen subsidies waardoor de aanschaf van deze Spring een stuk aantrekkelijker wordt gemaakt. De combinatie van de scherpe prijs, de subsidies en de hoeveelheid ruimte in de auto maakt het tot een daverend succes voor Dacia.
Nieuw model
Alhoewel de Spring tijdens de presentatie naast de Renault 4 en Renault 5 werd geplaatst stopt hier verder de gelijkenis. De nieuwste Dacia zal in 2024 op een geheel nieuw platform worden gelanceerd. Het zogenoemde CMF-A platform biedt meer ruimte voor de Spring. Overige details over dit vernieuwde platform werden helaas nog niet gedeeld door Renault.
Er is wel wat ander goed nieuws te melden! Ditmaal kiest men er wel voor om een geheel nieuw model te ontwikkelen. De Spring is feitelijk de Europese versie van de Chinese Renault KZ-E. Met enkele wijzigingen in het ontwerp is er tot op heden weinig verandert. In 2024 gaat hier dus duidelijk verandering in komen, aldus Luca de Meo.
Verwachtingen
De Spring zal waarschijnlijk dezelfde maat blijven voor zijn volgende generatie, hoewel hij vermoedelijk in de breedte zal groeien. Het huidige model heeft het formaat van een auto, vooral als het gaat om de schouderruimte binnenin. Zelfs op de EV-lanceringskaart van Renault die ze tijdens de conferentie liet zien, lijkt de Spring zichtbaar korter dan de Renault 5, maar hij is gemaakt om een beetje groter te lijken.
Veel valt er dus nu nog niets te zeggen. Zeker wanneer je nu de informatie hebt dat de vernieuwde generatie Spring op een volledig nieuw platform opgebouwd zal worden. Compact zal hij zeker nog blijven en dat is wellicht maar goed ook. Het is juist een kenmerk en soms moet je dat gewoon niet willen wijzigen. Onderhuids kunnen wij dus zeker nog verrast worden en stiekem hebben wij ook deze hoop.