Daimler heeft aangekondigd dat een groter deel van het vermogen voor investeringen naar China zal gaan. Het gaat om een bedrag van ongeveer €650 miljoen. Het geld is bestemd voor de ontwikkeling van zowel elektrische auto’s, als batterijen voor de voertuigen. De investering is nodig om de gestelde doelen te bereiken.
Chinese partner
De Chinese overheid stelde tot voorkort dat alle fabrikanten die niet uit China komen met een Chinese partner moeten samenwerken. Voor het overgrote deel van de ondernemingen geldt dit nog altijd. Daardoor moeten zij als vanzelf ook aan Chinese wetgeving voldoen. Dit betekent dat de bedrijven productie- en verkoopquota moeten halen. Hoewel deze voor 2018 zijn komen te vervallen, zijn voor 2019 en 2021 strakke richtlijnen opgesteld. Om die reden verhogen veel bedrijven hun belang in het land.
Tienmiljard
Daimler had eerder dit jaar al aangekondigd dat de wereldwijde investering van het bedrijf in elektrisch rijden tienmiljard euro zou gaan bedragen. De 650 miljoen voor China zijn hier onderdeel van. Ze komen er niet nog eens extra bovenop. Met het geld moeten fabrieken op verschillende plekken in het land worden gebouwd. Het lokaal produceren van de benodigdheden is erg belangrijk voor de duurzaamheid, zo stelt Daimler. Dit geldt niet alleen voor de complete auto’s. Ook voor de batterijen waaruit zij hun energie halen is dit van belang. Beide faciliteiten moeten in China worden opgetrokken.
Bekende merken
Daimler werkt in China met zijn twee meest bekende merken. Het verkoopt er Mercedes-Benz en Smart. Dit doet het samen met de grote Chinese autofabrikant BAIC Motor Corp. Ook BAIC heeft eigen merken onder zijn vleugels. Vooral de Smart is van groot belang voor Daimler in het land. Door de snelle toename van het aantal grote steden en supersteden worden kleine stadsauto’s op batterijen steeds aantrekkelijker. Daimler wil hier met zijn Smart-modellen een belangrijk aandeel in verwerven. Daarnaast willen Daimler en BAIC meer aandacht aan het gezamenlijke merk EQ besteden.