Vorige week begon is Daimler officieel begonnen met de serieproductie van zijn eerste volledig elektrische vrachtwagen, de Mercedes-Benz eActros. De productie van deze elektrische truck vindt plaats in de fabriek in het Duitse Wörth.
Er zit maar liefst vijf jaar tussen het moment dat Mercedes-Benz het concept van de de eActros voor het eerst toonde en de uiteindelijke start van de productie. Afgelopen zomer presenteerde men de definitieve productieversie en sinds begin deze maand opende men ook de orderboeken.
Actieradius tot 400 kilometer
De Mercedes eActros zal in eerste instantie verkrijgbaar zijn in een beperkt aantal Europese landen, waaronder Nederland en België. Andere landen volgen later. De huidige eActros is vooral bedoeld voor het zwaardere distributiewerk. De eActros kan worden uitgerust met drie of vier afzonderlijke accupakketten van ieder 105 kWh. Met een accucapaciteit van 420 kWh moet een actieradius tot ongeveer 400 km mogelijk zijn.
Karin Rådström: “Met de eActros gaat in Wörth onze eerste batterij-elektrische truck in serieproductie. Dit voertuig heeft een heel speciale betekenis voor de fabriek in Wörth en zijn toekomstige richting: we beginnen vandaag aan de toekomst van de Mercedes-Benz truckproductie en willen de serieproductie van onze elektrische trucks hier in de toekomst aanzienlijk uitbreiden.”
Nog meer elektrische modellen gepland
In de loop van volgend jaar introduceert men ook de eConic, een truck voor de distributie in stedelijke gebieden. Over drie jaar verwacht men ook de eActros LongHaul te kunnen aanbieden, deze heeft een actieradius van zo’n 500 kilometer.
Productie in principe op dezelfde assemblagelijn
De assemblage van verschillende voertuigtypes vindt zoveel mogelijk op geïntegreerde wijze plaats. Voor de basisstructuur van het voertuig gebruikt men – ongeacht of het een conventionele verbrandingsmotor of een elektrische aandrijflijn betreft – op één assemblagelijn.
De belangrijkste componenten van de Mercedes-Benz eActros komen van andere fabrieken van Daimler. De accupakketten assembleert men bijvoorbeeld in de fabriek in Mannheim. De elektrische assen komen uit de fabriek in Kassel terwijl de onderdelen van de transmissieonderdelen weer in de fabriek in Gaggenau worden vervaardigd.
De laatste stappen van de productie, zoals het assembleren en plaatsen van de hoogspanningscomponenten, komen voor rekening van het Future Truck Center. Daar vindt de uiteindelijke elektrificatie van het voertuig plaats.
Future Truck Center
In het gloednieuwe Future Truck Center trof men de afgelopen maanden intensieve voorbereidingen voor de productieprocessen van de eActros. Zo plaatste men er onder anderen een nieuwe assemblagelijn. Behalve de accupakketten monteert men hier ook andere hoogspanningscomponenten in de eActros. Dit is de laatste fase van de daadwerkelijke productie. De truck, die dan kan rijden, gaat vervolgens weer naar het reguliere productieproces voor de laatste details afwerking en eindinspectie.