Daimler heeft de Smart EQ Fortwo voor de laatste keer vernieuwd. Daarna is het wachten op de in China gebouwde Smart van de joint venture van Geely en Daimler. Wie nog een echte Europese Smart wil kopen, moet dus snel zijn maar hoeft niet lang te wachten. Vanaf medio februari staat de vernieuwde Smart EQ Fortwo bij de dealer. Die is alleen nog maar met een elektrische aandrijflijn te koop.
Actieradius
Dat betekent wel dat je te maken hebt met een wat beperktere actieradius van iets meer dan honderd kilometer (159 km volgens de verouderde, niet echt realistische NEDC-norm). Maar als je bedenkt dat er met de gemiddelde auto maar zo’n 13.000 kilometer per jaar aflegt – gemiddeld iets meer dan 35 km/dag – dan moet dat helemaal geen probleem zijn. En zeker niet met de Smart EQ Fortwo, een tweepersoons autootje dat met name voor stadsverkeer is ontwikkeld.
Prestaties
Daimler zag tijdens de laatste vernieuwingsronde dan ook geen enkele aanleiding om de accucapaciteit te verhogen. Die blijft 17,6 kWh, waarbij het werkelijke bereik rond de 125 kilometer moet liggen. Als je de eco-modus gebruikt, krijg je al snel tien kilometer meer. Dan accelereert de Smart EQ Fortwo merkbaar rustiger, maar dat is nog steeds pittig genoeg voor een vlotte rit in het stadsverkeer. Het maximale vermogen is 60 kW, het continue vermogen 40 kW. Dat klinkt niet veel, maar de Smart EQ Fortwo komt door het hoge koppel van de elektromotor lekker snel op gang. De acceleratie van 0 naar 100 km/uur gaat in 11,6 seconden. Er zijn genoeg auto’s met een verbrandingsmotor die dat niet redden. De topsnelheid van de Smart EQ Fortwo bedraagt 130 km/u.
Energieregeneratie
Wie in de eco-modus rijdt, kan dat met een vooruitziende blik heel vaal zonder het rempedaal te gebruiken. Dat maakt de actieradius nog een stukje groter omdat je dan gebruik maakt van de energieregeneratie. Ook tijdens het rijden op de adaptieve cruisecontrol wordt er energie teruggewonnen.
Laders
Smart biedt verschillende laders aan voor de kleine Fortwo. Er is een 4,6 kW lader, waarvoor een meerprijs van 833 euro geldt, en een snellere, 990 euro kostende 22kW lader. Daarvoor moet er thuis uiteraard wel een passende aansluiting zijn.
Infotainment
Het infotainmentsysteem is nieuw, waarbij men is overgestapt naar Android Auto en Apple Carplay. Er is helaas geen draadloze (inductieve) laadmogelijkheid voor smartphones.
‘Connected’ en deelbaar
Een belangrijke innovatie is de verbeterde connectiviteit van de vernieuwde Smart. Hij is ook geschikt is om als deelauto te gebruiken. Iedereen die zijn auto wil uitlenen kan de “ready to share” functie gebruiken om de kosten te verreken en individuele tarieven toe te wijzen aan andere gebruikers. Als dieven met de Smart knoeien en de auto een door geofencing gedefinieerd gebied verlaat, slaat de app ook alarm. Met de app worden gratis parkeerplaatsen in realtime weergeven en kun je zelfs een aantal daarvan reserveren.