Met de nieuwe Audi Activesphere Concept is het kwartet compleet. De Duitse autofabrikant presenteerde eerder immers ook al de Skysphere coupé, de Grandsphere sedan en de Urbansphere MPV. Hoewel alle vier deze conceptauto’s elektrische auto’s in de luxeklasse zijn, verschillen ze onderling behoorlijk.
Audi Activesphere Concept: van fastback tot pick-up
Dat is ook te zien aan de Activesphere Concept. Dat is de stoerste van de vier, al is het ontwerp ronduit elegant. De eerste indruk die je van de Activesphere Concept krijgt, is dat een hoog op zijn poten staande fastback is. Schijnt bedriegt. Je kunt hem namelijk ombouwen naar een heuse pick-up. Het is dan ook niet zo gek dat deze conceptcar in Californië is ontworpen. Speciaal voor de actieve buitenmens kan de Audi Activesphere Concept op verschillende manieren worden gebruikt. Zo kun je bijvoorbeeld de achterruit in het dak schuiven en tegelijkertijd het onderste deel van de achterklep neerklappen. De bagageruimte, die toch al niet bepaald kinderachtig is, verandert dan in een ‘flatbed’ waarop je bijvoorbeeld twee mountainbikes kunt vervoeren.
PPE-architectuur
Net als de andere drie voertuigen van dit kwartet is ook de Activesphere Concept gebouwd op de nieuwe PPE-architectuur. Deze moet ook als basis dienen voor onder meer de komende (volledig elektrische) Audi A6- en Q6-modellen alsmede de elektrische Porsche Macan. Waar de Grandsphere Concept waarschijnlijk de basis zal vormen voor de volgende generatie van de Audi A8, mogen we verwachten dat de nieuwe A7 – eveneens volledig elektrisch – deels afgeleid zal zijn van de carrosserie van de Activesphere Concept. Dat belooft dus nog wat.
Een ware klimgeit
Om verwarring te voorkomen: de nieuwe A7 zal heus niet zo hoog op zijn poten als deze conceptcar komen te staan. Dit heeft Audi bij deze conceptcar puur gedaan om het ‘actieve’ element te benadrukken. De conceptcar bevat diverse elementen die we al kennen van de Allroad-modellen Audi, en heeft ook een elektrisch gestuurde onderrijbeveiliging. Dankzij zijn uiterst nauwkeurig gecontroleerde aandrijving, een vermogen van 325 kW, een koppel van 720 Nm en de speciaal ontwikkelde 285/55 R 22 Pirelli all-terrain banden moet de Activesphere Concept in het terrein tot opmerkelijke prestaties in staat zijn.
Van Sphere-studies tot productiemodel
Audi wil met de vier Sphere-studies voorproefjes van de toekomstige strategie bij de topmodellen van het Duitse merk geven. Ze delen niet alleen het PPE-platform maar hebben alle vier ook riante afmetingen, een extravagant design, krachtige aandrijving en bijzonder veel interieurruimte. De uiteindelijke productiemodellen zullen uiteraard wat minder extravagant zijn maar reken er maar op dat Audi flinke stappen op het gebied van design wil zetten. Dat geldt ook voor de compacte en betaalbare auto’s die Audi ook zal blijven bouwen. Een ding is wel duidelijk: alle auto’s die Audi vanaf 2033 bouwt hebben uitsluitend volledig elektrische aandrijflijnen.