BYD introduceert de Seal Comfort, een nieuwe instapversie van hun elektrische sedan. Aanvankelijk leek de BYD Seal een van de meest veelbelovende concurrenten voor de Tesla Model 3 te worden. Maar vooralsnog is het geen enkele auto – behoudens dan de Model Y – gelukt om hem van de troon te stoten. Met een lagere prijs en nog steeds een aantrekkelijke uitrusting hoopt het Chinese automerk dat deze BYD Seal Comfort wel betere kansen heeft. Maar heeft die goedkopere versie van de BYD Seal wel genoeg te bieden?
BYD Seal Comfort: Betaalbaar maar niet uitgekleed
De BYD Seal Comfort is dus het nieuwe instapmodel van deze elektrische sedans. Met een vanafprijs van € 41.690 is hij duizenden euro’s goedkoper dan de andere Seal-uitvoeringen. Maar laat je niet misleiden door de lagere prijs, want de Seal Comfort heeft nog steeds veel te bieden:
1 – Prestaties en actieradius zijn nog meer dan genoeg
Hoewel de Seal Comfort de instapversie is, doet hij qua prestaties zeker niet onder voor zijn duurdere broers. De elektromotor levert een vermogen van 170 kW (231 pk) en zorgt voor een soepele acceleratie. Van 0 naar 100 km/u sprinten duurt slechts 7,5 seconden, vlot genoeg voor vlotte inhaalmanoeuvres en een dynamische rijstijl.
De 61,4 kWh accu biedt een actieradius tot 460 kilometer (WLTP), wat absoluut ruim voldoende is voor de meeste dagelijkse ritten en zelfs geschikt voor langere afstanden. Mocht je toch een laadstop moeten maken, dan kun je met de Seal Comfort uiteraard ook een snellader opzoeken. Snelladen gaat met deze uitvoering helaas niet zo supersnel, namelijk met maximaal 110 kW. Hiermee laad je de accu in 37 minuten van 10% naar 80%. Dat is wel wat langer dan we doorgaans gewend zijn, maar geen onoverkomelijk probleem.
BYD is een pionier op het gebied van accutechnologie en dat is terug te zien in de Seal Comfort. De Blade Battery, een lithium-ijzerfosfaataccu (LFP) met een unieke lamellenstructuur, staat bekend om zijn veiligheid, lange levensduur en hoge energiedichtheid. Bovendien is de Blade Battery kobaltvrij, wat de milieu-impact verkleint.
2 – Nog steeds een behoorlijk rijke uitrusting
De Seal Comfort verrast ons, want ondanks de lagere prijs heeft hij een uitgebreide standaarduitrusting. Zo geven de 18 inch lichtmetalen velgen de Seal Comfort een sportieve uitstraling. Stap in en je wordt verwelkomd door comfortabele vegan lederen bekleding en een ruimtelijk gevoel dankzij het panoramadak.
Maar dat is niet het enige. BYD heeft ook de Seal Comfort voorzien van talloze technologische snufjes die het rijden aangenamer maken. Wat dacht je van keyless entry & start, een premium Dynaudio-geluidsinstallatie met krachtige bass en kristalheldere hoge tonen, stoelverwarming én stuurwielverwarming die op voor koude winterdagen heel wat energie bespaart? Ook aan connectiviteit ontbreekt het niet, want draadloze Apple CarPlay en Android Auto is standaard.
Kan de BYD Seal Comfort de concurrentiestrijd dan wel aan?
De Seal Comfort zit zoals gezegd in een uiterst competitief segment met sterke spelers zoals de eerdergenoemde Tesla Model 3 en de Hyundai Ioniq 6. Kan de BYD Seal Comfort zich meten met deze gevestigde namen? Natuurlijk biedt de Seal Comfort een heel aantrekkelijke combinatie van prijs, prestaties, uitrusting en duurzaamheid. Dat maakt de BYD Seal Comfort best wel een interessante optie voor prijsbewuste EV-rijders die geen concessies willen doen aan comfort, uitrusting en technologie. Maar hij is nog steeds niet goedkoper dan de Tesla Model 3. Dat is toch iets wat het heel moeilijk zal maken om de marktverhoudingen te veranderen, en ook de lagere DC-laadsnelheid zal niet in het voordeel van de BYD Seal Comfort werken.