Heel lang heeft Toyota zich beperkt tot auto’s met een (plug-in) hybride aandrijflijn en de ontwikkeling van een volledig elektrische auto afgehouden. Maar nu ontkomt ook Toyota niet meer aan een lijn volledig elektrische auto’s, en die komt er bovendien vrij snel. Op de Shanghai Auto Show konden we een veel belovend voorproefje zien in de vorm van de Toyota bZ4X Concept, een elektrische SUV in een vergelijkbaar formaat als de RAV4.
Beyond Zero
De afkorting bZ staat voor ‘beyond Zero’. Volgens Toyota duidt dat niet alleen aan dat de auto uit deze lijn volledig emissievrij rijden maar symboliseert de afkorting ook “de voordelen voor het milieu, voor elk individu en voor de samenleving als geheel”.
Toyota wil zich focussen op mobiliteitsoplossingen die zo goed mogelijk zijn afgestemd op het echte leven, vertelt hoofdingenieur Koji Toyoshima. “Het gaat niet alleen om een bijdrage aan de bescherming van het milieu door emissievrije voertuigen. We willen een toegevoegde waarde bieden die verder gaat dan nulemissie, door het rijden gemakkelijker en aangenamer te maken”.
Volgend jaar in productie
Toyota wil daadwerkelijk grote stappen zetten op het gebied van elektrisch rijden. De in Shanghai gepresenteerde conceptcar gaat naar verwachting volgend jaar al in productie. De bZ4X Concept, die een gezamenlijke ontwikkeling van Toyota en Subaru is, is volgens de ontwerpers een auto zonder compromissen. Het design van de bZ4X Concept is volgens de ontwikkelaars een perfecte combinatie van dynamiek en functionaliteit. De auto heeft net als alle elektrische auto’s, een dicht paneel waar je bij een conventionele auto de grille zou vinden. Dat paneel is vrij smal gehouden. Daardoor eindigt de bumper relatief hoog. Onderin de bumper bevindt zich overigens nog wel een ventilatierooster.
e-TNGA platform
Niet alleen het design is gezamenlijk ontwikkeld met Subaru, dat geldt ook voor de nieuwe architectuur. De bZ4X Concept wordt gebouwd op de nieuwe, modulaire e-TNGA architectuur welke speciaal voor volledig elektrische auto’s is ontwikkeld. Toyota benadrukt het feit dat dit platform een lange wielbasis en korte overhangen mogelijk maakt. Dat zorgt, mede dankzij de vlakke bodem, voor relatief veel binnenruimte. Het platform is geschikt voor een ‘single motor’ en ‘dual motor’ configuratie. De bZ4X Concept is uitgerust met twee motoren en heeft dus vierwielaandrijving. Daarmee kan hij ook in het terrein uit de voeten.
Steer-by-wire
De e-TNGA architectuur van de bZ4X Concept maakt ook een “steer-by-wire” systeem mogelijk. Hierbij gaat de response van het stuurwiel naar de stuurinrichting elektronisch. Volgens Toyota geeft dit een betere controle, mede omdat verstoringen door een slecht wegdek en de krachten van het afremmen minder invloed hebben.
Zonnecellen
De aandrijflijn van de Toyota bZ4X Concept heeft naar eigen zeggen een “uitzonderlijke efficiëntie en een concurrerende actieradius”. Die actieradius wordt bovendien vergroot door de zonnecellen die Toyota in het dak heeft geïntegreerd. Dit is iets wat je niet vaak ziet bij de grote autofabrikanten.