Plug-in hybrides kunnen ook een beperkt aantal kilometers puur elektrisch rijden. Maar de daarvoor benodigde technologie is doorgaans complex en daardoor ook relatief duur. Vitesco Technologies, de powertrain divisie van Continental, meent daar een oplossing voor te hebben gevonden. Het bedrijf introduceert de DHT, een “extreem kostenefficiënte en compacte hybride transmissieoplossing” met geïntegreerde elektromotoren. Deze ontwikkeling is helemaal gericht op “het mogelijk maken van echt betaalbare hybride voertuigen”.
Twee aandrijvingen in één voertuig zijn duur
Het feit dat plug-in hybriden op dit moment nog vrij duur zijn, is te wijten aan het feit dat er twee aandrijvingen worden gebruikt. Een plug-in hybride heeft naast de verbrandingsmotor ook een elektromotor, en daarbij nog de vermogenselektronica en accu. Sinds de dieselaffaire vertrouwen steeds meer fabrikanten op hybride aandrijflijnen in plaats van dieselmotoren met lagere emissies, ondanks de hogere kosten. Om de kostprijs van plug-in hybriden te verminderen, verdeelt de nieuwe transmissie van Vitesco de gecombineerde aandrijflijnen op een andere manier. “Het voornaamste is de elektrische aandrijflijn, mits deze veel beter wordt benut dan voorheen. Dus niet alleen voor deaandrijving en energieregeneratie”, vertelt Stephan Rebhan van Vitesco Technologies.
Dedicated Hybrid Transmission
“Plug-in hybride voertuigen en volledige hybriden hebben tot nu toe niet hun volledige bijdrage kunnen leveren aan de CO2-reductie op de markt. Simpelweg omdat hun aandrijflijn de voertuigen voor veel kopers te duur maakt”, vervolgt hij. “Vanuit ons oogpunt zien we nieuwe mogelijkheden, die we graag willen aanboren. Dit doen we met de DHT-technologie (Dedicated Hybrid Transmission) waarmee fabrikanten kostenefficiënt PHEV’s (Plug-in Hybrid Vehicles) kunnen bouwen.” Volgens Vitesco maakt de nieuwe hybride transmissieoplossing van de DHT-technologie een bijzonder compacte automatische transmissie mogelijk. De bestuurder ervaart hetzelfde rij- en schakelcomfort als bij normale plug-in hybrides met conventionele 6-versnellingsbak. Vitesco’s DHT-oplossing heeft vier mechanische versnellingen. Er is geen mechanica of hydraulica nodig om te synchroniseren of te schakelen. Zowel het starten als het schakelen gebeurt door de elektromotor.
Minder componenten, gewicht en kosten
“Deze herverdeling van functies bespaart mechanische componenten, installatieruimte, gewicht en kosten in de transmissie. Dit maakt Vitresco’s DHT bijvoorbeeld uitstekend geschikt voor auto’s in het druk bezette C-segment. Hier is de aankoopprijs van groot belang en is er bovendien weinig ruimte voor een hybride aandrijving beschikbaar. Vitesco legt uit dat door de “combinatie van een goedkope benzinemotor en volwaardige elektrische aandrijving een betaalbaar, zuinig en comfortabel voertuig ontstaat. Een voertuig dat alledaagse afstanden vaak puur elektrisch en emissievrij kan afleggen.” De Dedicated Hybrid Transmission is ontworpen om in elektrische modus tot maximaal 120 km/u te kunnen rijden. In de hybride modus zijn snelheden tot 160 km/u mogelijk.