Toyota’s dochtermerk Lexus heeft nog geen elektrische auto in het assortiment. De focus lag tot nu toe op hybride auto’s, net zoals bij Toyota. Maar net zoals Toyota binnenkort elektrische auto’s zal gaan bouwen, geldt dit ook voor Lexus. Opvallend is dat er is gekozen voor een auto in een segment dat voor Lexus geheel nieuw is.
In tegenstelling tot wat je zou verwachtingen zal de eerste elektrische Lexus namelijk een heel compacte auto zijn. Volgens Autocar zal er een nagenoeg productiegereed exemplaar worden gepresenteerd op de Tokyo Motor Show in oktober. Een naam is nog niet bekend, uit de beelden blijkt wel dat het een compacte hatchback is met een redelijk futuristisch design.
Concurrerend en aantrekkelijk product
“Wij geloven dat onze toekomst er net als dit ontwerp uit zou kunnen zien”, vertelt Koji Sato van Lexus in een gesprek met Autocar. De auto die we in Tokio kunnen zien, zal vergelijkbaar zijn met de in 2015 geïntroduceerde LF-SA. Er zijn helaas nog geen technische details beschikbaar, ook het tijdschema voor de introductie is onduidelijk. Sato vertelde dat Lexus bij dit model de focus heeft gelegd op een concurrerend en aantrekkelijk product.
Volledige elektrificatie tegen 2025
Ook investeert Lexus volgens Autocar veel geld in de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen. Naast de redelijk succesvolle (plug-in) hybride auto’s die nu worden aangeboden, zullen er in de toekomst ook diverse volledig elektrische auto’s op de markt worden gebracht. Uiterlijk in 2025 zal elk voertuig dat door Lexus wordt verkocht, geëlektrificeerd zijn.
Nieuw platform
De Lexus-ontwikkelaars werken momenteel aan een nieuw platform voor elektrische auto’s. Daarbij wordt het waarschijnlijk geacht dat de technologie met Toyota wordt gedeeld. Het moederbedrijf heeft aangekondigd dat het tegen het midden van het volgende decennium tien elektrische auto’s zal introduceren. Hoeveel daarvan er gepland zijn voor Lexus en of er ook gezamenlijke modellen met een verschillende branding zullen komen, is nog niet duidelijk.
Design
Koichi Suga, verantwoordelijk voor het ontwerp bij Lexus, vertelde Autocar dat het uiteindelijke uiterlijk van de eerste elektrische auto van de fabrikant nog niet was vastgesteld. Het grote radiatorrooster, dat typisch is voor het merk en voor een elektrische aandrijving niet meer nodig is, zou behouden moeten blijven om bij de designlijn van Lexus te passen. Het front is ook belangrijk voor het imago van het voertuig en dus ook voor het merk. “Klanten verwachten dat een elektrische auto iets futuristischer, iets minder traditioneel is”, vervolgt Suga. De conceptcar, die zijn première viert in Tokio, zal een visie geven op de designtaal van de toekomstige elektrische auto’s van Lexus.
Hybride aandrijvingen
Sato benadrukte dat hybriden de “kerntechnologie” van het bedrijf blijven. De kennis die hiermee is vergaard kan ook worden gebruikt voor andere aandrijfsystemen, zoals waterstofvoertuigen met brandstofcellen. Volgens Sato is de eschikbaarheid van een Lexus op waterstof afhankelijk van de ontwikkeling van de infrastructuur. De fabrikant zou de technologie, die voorheen alleen door Toyota in serieproductie werd gebruikt, echter nooit “opgeven”.