Het was te verwachten dat het gedoe rond de software van de Volkswagen ID.3 nog wat extra vertraging op zou leveren. Het wordt zelfs geen eind juli, maar september. Het zij zo. Volkswagen bevestigt nu ook dat de eerste eenheden van de ID.3 inderdaad met beperkte digitale functies worden geleverd.
Fikse schadepost
Een moedige, maar ook niet te vermijden beslissing. De geproduceerde eenheden staan al veel te lang opgeslagen. Het niet uit kunnen leveren levert anders niet alleen heel veel imagoschade op, maar zal ook financieel een flinke schadepost zijn. Er worden immers voortdurend meer auto’s gebouwd, waarvan de materialen en manuren betaald zijn, maar die nog geen cent opleveren.
Definitief te bestellen vanaf 17 juni
De Volkswagen Groep heeft nu bevestigd dat mensen die een pre-order hebben geplaatst, deze vanaf 17 juni kunnen omzetten in een definitieve order. Het betreft hier de 1st Edition, waarvan Volkswagen 30.000 eenheden bouwt. De leveringen van de ID.3 volgen begin september. In Nederland was er eerst sprake van dat de ID.3 hier vanwege de typegoedkeuring nog een paar weken later geleverd wordt. We kunnen ons bijna niet voorstellen dat Volkswagen hier geen mouw aan weet te passen.
Vroege levering met minder functies
De mensen die een pre-order hebben geplaatst kunnen kiezen tussen twee verschillende opties. Als de hun VW ID.3 al in september willen hebben, krijgen ze hem eerst met beperkte digitale functies geleverd. Ter compensatie worden ze dan lid van de “exclusieve” 1st Mover Club. Dit lidmaatschap omvat diverse voordelen voor de klant – en een software-update voor twee uitstekende digitale functies begin volgend jaar. In september worden de App Connect-functie en het remote head-up display namelijk nog niet geactiveerd. Wie meer geduld heeft, kan ook kiezen voor levering in het vierde kwartaal van 2020. In dat geval zijn wél alle digitale functies geactiveerd bij de aflevering.
Volkswagen geeft de volgende uitrustingsniveaus aan voor de ID.3
Basismodel
De basisuitrusting van de ID.3 1st kost in Duitsland minder dan 40.000 euro. Deze uitvoering heeft een navigatiesysteem, een DAB+ digitale radio, “Air Care Climatronic” airconditioning met 2-zone-temperatuurregeling, stoel- en stuurwielverwarming, armleuningen aan de voorzijde, snel opladen met 100 kW gelijkstroom (DC) of 11 kW wisselstroom (AC) en 18-inch lichtmetalen wielen. Ook heeft hij Light Assist en Natural Voice Control.
1st Edition Plus
De ID.3 1st Plus (onder 46.000 euro) heeft ook een achteruitrijcamera en het “Keyless Advanced” toegangssysteem. In het interieur heeft de ID.3 1st Plus ook een middenconsole met twee extra USB-C-poorten aan de achterzijde. Aan de buitenkant vormen getinte ruiten, het exterieur stijl pakket in zilver, LED matrix koplampen, LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzers en 19-inch lichtmetalen velgen onderdeel van het uitrustingspakket.
1st Edition Max
Het topmodel is voorlopig de ID.3 1st Edition Max, deze moet minder dan 50.000 euro kosten. Deze is ook uitgerust met het Augmented Reality Head-up Display (AR), twee extra luidsprekers, een groot panoramadak en 20-inch lichtmetalen wielen. Daarnaast is er de “Travel Assist” rijassistent inclusief de “Side Assist” en “Emergency Assist” rijstrookwisselassistent, evenals de “Comfort” telefooninterface met inductief laden. De ID.3 1st Max wordt afgerond met comfortabele, elektrisch verstelbare voorstoelen met massagefunctie.