Niet alleen elektrische personenauto’s zijn in opmars, fabrikanten richten ook steeds meer op de elektrische bestelbus. Maar is er wel markt voor een werkvoertuig dat zo weinig kilometers kan maken zonder opladen?
Actieradius
Net als personenwagens, moeten ook elektrische bestelbussen het met een beperkte actieradius doen. De Mercedes e-Vito haalt bijvoorbeeld 150 tot 160 kilometer op een volle accu. Wanneer je verstandig rijdt, dus niet te hard optrekken en afremmen door je gaaspedaal los te laten, kun je met de batterijreserve zo’n 15 kilometer winnen. Maar zelfs dan haal je geen afstanden waar de meeste aannemers of schilders op zitten te wachten, aangezien zij elke dag flink wat kilometers moeten afleggen. Jorus Vos van Mercedes Benz Vans Nederland zegt hier het volgende over: “We richten ons met dit soort auto’s op klanten die overzichtelijke, vaak terugkerende ritten rijden.” Dat maakt de Mercedes e-Vito dus met name geschikt voor bedrijven die in een beperkt gebied actief zijn.
Ideaal voor de stad
Doordat ze een beperkt aantal kilometers per laadbeurt kunnen rijden, zijn elektrische bestelbussen vooral geschikt voor stedelijk vervoer. De meeste pakketbezorgers of boodschappenbussen hebben in een stad voldoende aan 150 kilometer per werkdag. Daarbij komt dat er in steden natuurlijk ook meer nood is aan elektrisch vervoer. Het zou bijvoorbeeld een groot verschil maken voor de luchtkwaliteit. Bovendien ontbreekt bij een elektrische bestelbus het ronkende motorgeluid, waardoor ook geluidsoverlast vermindert.
Aangezien online shoppen naar verwachting alleen maar blijft toenemen de komende jaren, zal de vraag naar elektrische bestelwagens eveneens stijgen. Helemaal als je er rekening mee houdt dat de meeste steden in de toekomst diesels willen weren.
Groeiend aanbod
Niet vreemd dus dat veel fabrikanten hun aanbod willen uitbreiden. Op dit moment is de keuze nog beperkt: Mercedes e-Vito, Nissan e-NV200, Renault Master Z.E. en VW e-Crafter. Deze laatste wordt overigens al volop ingezet bij de bezorgdienst van Albert Heijn.
Volgend jaar komen daar een aantal modellen bij. Mercedes werkt aan de grotere e-Sprinter, later komt daar nog een kleinere e-Citan bij. VW komt met een elektrische versie van de Transporter. Fiat voegt een elektrische Ducato toe aan het assortiment en Toyota biedt ons de Proace en Proace City.
Aankoopprijs
Een andere drempel, naast de actieradius, is de aankoopprijs van een elektrische bestelbus. Net als bij personenwagens, ligt deze een stuk hoger dan bij de variant met een verbrandingsmotor. Waar je bij de personenauto’s nog voordelen hebt, zoals de lage bijtelling, heb je bij bestelbussen alleen recht op bepaalde milieusubsidies. Al ligt dat volgens Jorus Vos een stuk genuanceerder: “Waar het echt om draait bij dit soort auto’s is de total cost of ownership, ofwel het complete bedrag dat je kwijt bent om de auto in te zetten voor je bedrijf”, aldus Vos. ,”Dan zie je dat een elektrische auto enorme besparingen kan opleveren. Niet alleen door het wegvallen van de brandstofkosten, maar ook omdat zo’n elektrische Vito minder onderhoud vergt. We bieden maandtarieven aan waarbij het onderhoud de eerste vier jaar zelfs gratis is. Als je alles erbij betrekt, blijkt het kostenplaatje verrassend interessant.”