Genesis is net op de markt in Europa. Het topmerk van Hyundai wil nog dit jaar drie elektrische modellen in het leveringsprogramma voor de Europese markt hebben. Na een ‘echt’ elektrisch model in de vorm van de GV60 cross-over alsmede de geëlektrificeerde G80 sedan stelt de Hyundai-dochter nu ook de geëlektrificeerde GV70 SUV voor.
Niet op E-GMP architectuur
Het is ergens jammer dat een topmerk niet voor alle modellen gebruik kan maken van een hoogwaardig elektrisch platform. Dat doet Genesis alleen met de GV60, die op de nieuwe modulaire elektrische E-GMP architectuur staat, net als de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6. Maar dat zal over enige tijd ongetwijfeld nog veranderen.
Dat betekent dat de elektrische GV70, net als de G80 sedan, dus op een platform staat dat oorspronkelijk is ontworpen voor verbrandingsmotoren. Daar kleven toch wat nadelen aan. Dan hebben we het vooral over de binnenruimte. Bij een ‘echt’ elektrische auto is wielbasis vaak relatief groot en is de bodem van het interieur ook geheel vlak wat de ontwerpers ongekende mogelijkheden biedt. Maar dat wil niet zeggen dat de elektrische versie van de GV70 niet de voordelen van de conventioneel aangedreven GV70 biedt wat betreft comfort, ruimte en rijeigenschappen en deze bovendien combineert met die van een elektrische aandrijflijn.
Vierwielaandrijving standaard
Genesis levert de geëlektrificeerde GV70 uitsluitend met vierwielaandrijving, waarbij de voor- en achteras hun eigen motor hebben. Iedere motoren levert een vermogen van 160 kW en een koppel van 350 Nm. In boost-modus leveren ze totaal zelfs 360 kW. Hiermee kan de elektrische versie van de Genesis GV70 in 4,5 seconden naar 100 km/u accelereren. Dankzij het zogenaamde Disconnector Actuator System (DAS) wordt de voorste motor en aandrijfas aan de hand van de actuele rijomstandigheden automatisch gekoppeld en ontkoppeld. Hierdoor is er volgens de ontwikkelaars een naadloze overgang mogelijk tussen twee- en vierwielaandrijving. Dit verlaagt onnodig vermogensverlies en verhoogt dus de efficiëntie.
Ook het regeneratieve remsysteem draagt in belangrijke mate bij aan het verhogen van de efficiëntie. Dit regenereert de energie namelijk op basis van rijgewoonten, real-time navigatie en wegomstandigheden. Dankzij het “i-Pedaal” kan de GV70 versnellen, vertragen en stoppen met slechts één pedaal.
Actieradius niet precies duidelijk
Helaas is de WLTP-actieradius nog niet bekend. Volgens de Koreaanse meetmethode bedraagt hij 400 kilometer, volgens de behoorlijk optimistische Chinese CLTC-meetmethode meer dan 500 kilometer. Laten we het dan maar op die 400 kilometer houden. Kennelijk heeft men bij de elektrische GV70 toch wat techniek van het E-GMP-platform weten te gebruiken. Het snelladen kan namelijk met zowel 400 als 800 volt. Dat laatste betekent een hoge laadsnelheid tot wel 350 kW. Daarmee kun je de accu in slechts 18 minuten van 10 tot 80 procent opladen. Ook beschikt de Genesis GV70 over bi-directionele oplaadmogelijkheden (V2L/Vehicle to Load).
Adaptieve wielophanging
Het rijgedrag wordt geoptimaliseerd door de voorspellende elektronische chassisregeling, die rekening houdt met informatie van de frontcamera en het navigatiesysteem over het wegdek.
e-Terrain
De geëlektrificeerde GV70 is ook het eerste Genesis-model met een specifiek voor SUV’s ontwikkelde “e-Terrain”-rijmodus. Dit moet een hoge stabiliteit garanderen, zelfs in ongunstige rijomstandigheden.
Active Noise Control
De “Active Noise Control” draagt bij aan het verhogen van het rijcomfort. Deze maakt gebruik van vier sensoren en acht microfoons om het weggeluid in de cabine te meten en te analyseren. Aan de hand hiervan genereert het systeem inverse geluidsgolven om het geluidsniveau te verminderen.