Afgelopen week is Mercedes-Benz veelvuldig in het nieuws geweest. Het roer zal bij de Duitsers flink omgegooid worden. Het roer lijkt nu vooral te wijzen richting de kant van de elektrische auto. Het is daarom niet verwonderlijk dat juist deze modellen in de afgelopen dagen nader zijn uitgelicht door het concern. Wij vinden het hoog tijd om eens deze aankomende EV’s eens op een rij te zetten.
Mercedes-Benz EQS
Het absolute topmodel onder de elektrische auto’s moet de EQS worden. Zoals de naam het al een beetje doet vermoeden is dit de elektrische variant van de luxueuze S-Klasse. De EQS is echter een volledig nieuw ontwikkelde auto, en dus zeker geen getransformeerde S-Klasse. Van onder naar boven is het model volledig nieuw opgebouwd. Mercedes-Benz is niet altijd even scheutig geweest met informatie over het aankomende topmodel. We wisten al wel waar we op konden rekenen qua luxe en styling, maar onderhuids ontbrak tot nu toe nog alle informatie.
De standaard EQS kan volgens de Duitsers een actieradius behalen van 700 kilometer. Daarnaast komt er ook nog een sportief model op de markt. Deze zal echter wel hetzelfde accupakket delen en hierdoor zal de actieradius wel een stuk lager uitvallen. Naast het standaard luxe model en zijn sportieve broer zal er nog een SUV gemaakt worden op basis van de EQS.
Het is de bedoeling dat het paradepaardje volgend jaar zijn debuut zal maken. Dit laatste geldt overigens niet voor de genoemde SUV. Deze komt mogelijk nog wat later al is hier nog geen duidelijkheid in.
EQE
Je hebt het inderdaad goed! De EQE zal in de rangorde onder de EQS vallen en kunnen wij dus het beste vergelijken met de hedendaagse E-Klasse. Net als bij zijn luxe broer is ook dit elektrische model volledig nieuw ontwikkeld en opgebouwd. Bij de huidige E-Klasse kennen wij ook de GLE. Dit is de SUV binnen deze klasse. Bij de elektrische variant zal er ook in deze serie een SUV beschikbaar komen.
EQA en EQB
Eerder konden wij melden dat zowel de GLA als de GLB een elektrische variant kunnen verwachten. Onder de namen EQA en EQB kunnen wij de modellen in de prijslijsten verwachten. Deze modellen zullen echter niet zover doorontwikkeld zijn in vergelijking met de eerder genoemde EV’s. In de basis zullen ze het onderstel namelijk delen met de bestaande benzine- en dieselvarianten. Op dat vlak hoeven wij dus geen spannende zaken te verwachten.
Het goede nieuws is dat de EQA dit jaar nog in productie zal gaan. De EQB zal ergens volgend jaar in productie gezet worden.
Vision EQXX
Om het feest der verrassingen helemaal compleet te maken heeft Mercedes-Benz ook hun verdere toekomstplannen gedeeld. Onder de naam Vision EQXX zal men in de aankomende jaren flink doorontwikkelen op het gebied van EV’s. Hierbij zullen de Duitsers de hulp inschakelen van onder andere hun eigen Formule 1-team.
De Vision EQXX moeten wij vooralsnog echt als een concept-car zien. Het model lijkt vooral aerodynamisch te zijn als wij goed naar de bovenstaande teaser kijken. Hier ligt echter niet helemaal de focus op. Vooral onderhuids wil Mercedes-Benz flinke slagen maken. De Vision EQXX wordt dan ook een speeltafel voor veel partijen om technologie samen te voegen en te delen. Deze technologie moet uiteindelijk de basis vormen van een nieuw modulair platform.
Naar alle waarschijnlijkheid blijft de Vision EQXX voor altijd een concept-car. De ontwikkelde technieken zullen mogelijk wel hun weg vinden in productiemodellen. Wel wisten de Duitsers te melden dat de actieradius van het model exceptioneel hoog is. Volgens hen kan de concept-EV een afstand afleggen van ongeveer 1200 kilometer op een enkele acculading. Dat is al fors meer in vergelijking met de eerder genoemde actieradius van de EQS. Voor nu is het nog enkel toekomst en is er nog niets concreet. De woorden zijn echter wel bemoedigend.