De elektrische automarkt is constant in beweging. Niet alleen omdat er steeds meer nieuwe modellen uitkomen, maar ook omdat er steeds meer keus in carrosserievormen is. De nieuwste aanwinst is de Volkswagen ID.7 Tourer, een combinatie tussen een stationwagen en shooting brake. Van dit model gaf Volkswagen onlangs enkele beelden en wat specificaties vrij.
Gestroomlijnd
Omdat de aerodynamica heel belangrijk is om een flinke actieradius te realiseren, heeft Volkswagen daar bij de ID.7 Tourer ook veel aandacht aan besteed. Het resultaat is bijzonder gestroomlijnde stationwagen met een Cw-waarde van slechts 0,242, een fractie hoger dan de normale Volkswagen ID.7. Dat resulteert dan ook in een iets kleinere maar nog steeds zeer respectabele actieradius van zo’n 580 kilometer. Met die afstand zullen ook mensen die regelmatig wat grotere afstanden rijden, prima uit de voeten kunnen. Onderweg kan het 77 kWh accupakket van de Volkswagen ID.7 Tourer worden opgeladen aan de DC-snellader. Dat kan dankzij de verbeterde accuchemie van het accupakket met een snelheid van maximaal 175 kW. Daardoor kun je de accu in ongeveer een half uur weer tot 80 procent opladen.
Die actieradius haalt de Volkswagen ID.7 Tourer mede vanwege de nieuwe aandrijflijn, die ook in de normale VW ID.7 te vinden is. Volkswagen heeft een aantal verbeteringen aan de bekende MEB-architectuur doorgevoerd. De belangrijkste wijziging is de nieuwe 210 kW elektromotor die de achterwielen aandrijft. Deze heeft een veel hogere efficiëntie dan de elektromotoren die de Duitse fabrikant tot nu toe in de elektrische modellen toepaste.
De actieradius wordt – behalve door de accucapaciteit – ook door de combinatie van de efficiëntie van de aandrijflijn en het gewicht alsmede de rol- en luchtweerstand worden bepaald. De VW ID.7 is wat dat betreft een flinke verbetering, door een veel betere aerodynamica met een efficiëntere aandrijflijn te combineren.
Ruimteaanbod
Met een wielbasis van 2,9 meter, een lengte van 4,9 meter en een breedte van 1,9 meter, biedt de ID.7 Tourer een ruim en comfortabel interieur. Die goede stroomlijn waar we het net over hadden, heeft helaas wel tot gevolg dat de bagageruimte niet zo groot is als je van een stationwagen met een lengte van bijna vijf meter zou verwachten. De ruimte onder de hoedenplank bedraagt 545 liter, heel wat minder dan de 690 liter die je in de nieuwe VW Passat kwijt kunt.
Als we de afmetingen en de contouren van de sedan en stationwagen van de VW ID.7 vergelijken, zien we ook dat ze even lang zijn. Het verschil tussen beide carrosserievarianten begint halverwege de achterbank. Vanaf dat punt loopt de daklijn iets hoger en verder door. Hoewel de Volkswagen Volkswagen ID.7 Tourer qua uiterlijk het meest op een stationwagen lijkt, is het ruimteaanbod meer met dat van een shooting brake te vergelijken. Dat de Volkswagen ID.7 Tourer niet een ‘volwaardige’ stationwagen te noemen is, is misschien ook wel de reden dat Volkswagen hem geen ‘Variant’ maar ‘Tourer’ noemt.
Voorjaar 2024 in de showroom?
Op dit moment heeft Volkswagen alleen twee foto’s van een ietwat gecamoufleerde versie van de ID.7 Tourer vrijgegeven. De officiële marktintroductie zal daarom nog even op zich laten wachten. Maar gezien het feit dat de verkopen van de elektrische modellen van de Duitse fabrikant achterblijven bij de prognose, zal men alles op alles zetten om beide carrosserievarianten zo snel mogelijk op de markt te brengen. Daarom verwachten wij dat de VW ID.7 sedan eind dit jaar in de showrooms zal staan, en dat de Volkswagen ID.7 Tourer in het eerste kwartaal van 2024 zal volgen.