Het is nog geen vier jaar geleden dat de Volkswagen Groep de krantenkoppen haalde vanwege het dieselschandaal. De daaruit voortkomende crisis heeft volgens CEO Herbert Diess een verandering in de bedrijfscultuur teweeggebracht. Duurzame mobiliteit is het nieuwe modewoord in Wolfsburg. Daarom heeft het bedrijf een CO2-strategie gepresenteerd die er onder andere voor zorgt dat de productie van toekomstige VW-modellen CO2-neutraal is.
Geen CO2-uitstoot meer na 2050
Het doel van het bedrijf is om tegen 2050 over een wagenpark te beschikken waarvan de CO2-uitstoot de nul benadert en dat de voertuigen ook op een CO2-neutrale manier wordt geproduceerd. De daaruit voortvloeiende broeikasgasemissies worden gecompenseerd door maatregelen ter bescherming van het klimaat. “Als we dit doel willen bereiken, moeten de veranderingen nu beginnen”, zegt Christian Senger, die verantwoordelijk is voor de e-mobiliteit serie bij VW. De Duitse autoproducent in 2023 zo’n 11 miljard euro investeren in de digitalisering van voertuigen en installaties en in CO2-neutrale productie waartoe ook de leveranciers worden gerekend. Van dit bedrag zal 9 miljard euro rechtstreeks worden geïnvesteerd in elektrische mobiliteit. Ambities genoeg, tegen 2020 wil de Volkswagen Groep in totaal meer dan 20 volledig elektrische modellen op de markt brengen.
Ommekeer
En de ommekeer is al begonnen: De conventionele Golf wordt momenteel in Zwickau geproduceerd, maar de fabriek wordt op dit moment herbouwd zonder de activiteiten te onderbreken. Vanaf het einde van het jaar zal de ID daar van de productielijn rollen, het eerste model van een complete elektrische familie. Tijdens de omschakeling zal er ook voor worden gezorgd dat er zoveel mogelijk CO2-uitstoot wordt bespaard. In de afgelopen acht jaar is deze al met 66 procent verminderd. Maar VW wil meer en onderzoekt alle mogelijkheden. Uiteindelijk moet de Volkswagen ID volledig CO2-neutraal worden geproduceerd en ook blijven gedurende de gehele levensduur. Uiteraard als de klanten uitsluitend elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen gebruiken. Na Zwickau volgen nog andere fabrieken, zoals in Emden, waar momenteel de Passat wordt geproduceerd, Hannover, waar VW-bedrijfswagens worden gebouwd, Mlada Boleslaw in Tsjechië, waar Skoda produceert, en twee fabrieken in China en de Amerikaanse fabriek in Chattanooga, Tennessee.
Duurzame toeleveringsketen
Naast de CO2-uitstoot van de eigen fabrieken zal Vokswagen ook die van haar leveranciers moeten beheersen. Met 40.000 leveranciers wereldwijd is dit een grotere uitdaging. Maar Volkswagen heeft zich tot doel gesteld om de gehele waardeketen duurzaam te maken in termen van CO2-uitstoot en sociale normen. “Duurzame toeleveringsketens worden een ‘factor van levensbelang’. We sluiten leveranciers uit die niet aan onze eisen voldoen”, zegt Marco Philippi, die verantwoordelijk is voor de inkoop bij VW.
Doelen
VW heeft zich in dit opzicht veel doelen gesteld. Zo is de staalproductie momenteel nog steeds een zeer CO2-intensief proces, maar deze is tot nu toe nog onmisbaar voor de productie van voertuigen. De situatie is vergelijkbaar in de productie van accupakketten. De meeste daarvan worden momenteel door VW in Polen aangekocht. De elektriciteitsopwekking daar is grotendeels gebaseerd op steenkool. Volgens VW moeten de Poolse leveranciers hun energie in de toekomst uit hernieuwbare bronnen gaan betrekken.
Pioniersrol
VW wil een pionier worden op het gebied van klimaatbescherming en CO2-neutrale productie. En waar de doelstellingen niet direct kunnen worden gerealiseerd, moeten investeringen in klimaatbeschermingsprojecten de emissies compenseren. In de indirecte toekomst zal Volkswagen nu moeten bewijzen dat niet alleen het slechte imago van het uitlaatschandaal moet worden opgepoetst.