Vorige week kwamen er al berichten naar buiten dat Ferrari eind mei een plug-in hybride zou presenteren met 1000 pk. Nu is het dan ook echt zover. In de vorm van de SF90 Stradale lijkt het elektrische tijdperk voor de Italiaanse automaker dan toch eindelijk aangebroken.
Specificaties
De Stradale beschikt over drie elektrische motoren die samenwerken met een 4.0-liter V8. Dat zorgt voor adembenemende prestaties. Zo schiet deze hypercar van 0-100 km/uur in 2,5 seconden. Als je het gaspedaal vervolgens verder indrukt dan zal je de topsnelheid van 340 km/uur niet lang daarna ook bereiken.
De auto zal in de zomer van 2020 in de showroom te vinden zijn. Officiele prijzen van de SF 90 Stradale zijn nog niet bekend gemaakt. Wel lijkt het erop dat €600.000 de richtlijn zal zijn. De naam SF90 Stradale is een eerbetoon aan de 90 jaar aan sportauto’s die Scuderia Ferrari heeft gebouwd. De elektrische plug-in lijkt daarentegen een waardige opvolger in die lijn te zijn. De superauto wist het thuiscircuit van Ferrari namelijk af te leggen in 79 seconden. Dat is sneller dan elke andere productieauto die Ferrari ooit heeft gebouwd.
Verbruik en vermogen
Het brandstofverbruik wordt nog gefinetuned maar Ferrari zegt dat de SF90 Stradale een elektrische actieradius van 25 kilometer zal hebben. Dat is niet spectaculair maar genoeg voor het stadsverkeer. Dit is ook de eerste sportwagen met vierwielaandrijving van Ferrari waarbij de voorwielen worden aangedreven door twee elektrische motoren. De derde elektrische motor is gekoppeld aan de automatische versnellingsbak. Ferrari beschrijft hun nieuwe paradepaardje als ”extreem op alle fronten”.
De V8 motor is een doorontwikkeling van de 3.9-liter motor die gebruikt wordt in andere modellen. In zijn eentje produceert deze motor 789 pk. Met behulp van de elektrische motoren wordt dit opgeschroefd naar 986 pk, net iets minder dan de ‘magische’ 1000 pk maar dus zeker niet traag te noemen.
Technologie en ontwerp
Actieve aerodynamica en elektrische tractiecontrole zitten vanzelfsprekend ingebouwd. De cabine is meer richting de voorkant geschoven om de luchtweerstand te verminderen.
Binnenin worden de meeste systemen aangestuurd via futuristische touchscreens en een stuurwiel met een vernieuwd uiterlijk. Het instrumentenpaneel is volledig digitaal en vind je terug op een 16-inch gebogen HD-scherm welke volledig bediend en gecontroleerd kan worden met de knoppen op het stuur.
Verder zal de SF90 Stradale ook aangeboden als Assetto Fiorano model welke volgens Ferrari “meer georiënteerd is op sportief rijden”. De Assetto Fiorano is lichter en heeft ook een koolstofvezel achterspoiler die meer neerwaartse druk produceert bij hoge snelheden. Tot slot heeft de auto 74 liter aan bagageruimte en weegt de SF90 1570 kg. Ferrari omschrijft de SF90 Stradale als zijn eerste productie superauto en schaart de hybride tussen de F8 Tributo en de exotische LaFerrari.