Vanaf 2030 wil Rolls-Royce alleen nog maar elektrische auto’s aanbieden. Dat is best wel een gewaagde zet van de Britse autofabrikant. Er zijn immers genoeg klanten “in den verre” die nog gewoon de voorkeur aan een Rolls met een benzinemotor geven. Die zullen net als Rolls-Royce met hun tijd mee moeten gaan.
Elektrische toekomst
Overigens voorspelde oprichter Charles Rolls al in 1900 dat de auto een ‘elektrische toekomst’ zou hebben. Vooropgesteld dat de infrastructuur voldoende zou zijn, voegde hij eraan toe. Wat veel mensen zich niet voor kunnen stellen was dat er in die tijd meer elektrische auto’s dan auto’s met een verbrandingsmotor waren. Helaas won de verbrandingsmotor begin vorige eeuw sterk aan populariteit en werd die uiteindelijk de standaard.
Nu stappen we vanwege ons milieu en klimaat weer over op elektrische auto’s. En zo komt de voorspelling van Charles Rolls meer dan honderd jaar later toch nog uit. De eerste elektrische Rolls-Royce, een grote tweedeurs coupé met de naam Spectre, zou wat dat betreft een beetje de bekroning op het werk van wijlen Charles Rolls kunnen zijn.
Eigenlijk passen de voordelen van elektrische aandrijflijn uitstekend bij de eisen die Rolls-Royce aan een motor stelt. De Britse fabrikant wil dat motoren niet alleen krachtig zijn, maar dat ze hun werk ook stil en zonder trillingen doen. Dat is dus precies wat een elektromotor is. Daarom zet de Britse autofabrikant de stap naar het bouwen elektrische auto’s ook allesbehalve met tegenzin.
De Spectre is groot
De Spectre, die Rolls-Royce gisteren onthulde, kunnen we beschouwen als de opvolger van de Phantom Coupé. Dat wil zeggen dat de eerste elektrische Rolls-Royce een tweedeurs coupé wordt. Aan de foto’s van de Spectre is te zien dat die geheel volgens de laatste designtaal van de Britse fabrikant is ontworpen. Zo heeft hij gedeelde koplampen en een prominente grille. Daarbij valt amper op dat we te maken hebben met een elektrische auto te maken hebben. Maar wel met een grote auto, de Spectre is maar liefst 5,45 meter lang, 2,08 meter breed en 1,56 meter hoog. De wielbasis van 3,21 meter zorgt voor meer dan voldoende interieurruimte voor vier personen. Daarbij scharnieren de portieren overigens aan de achterzijde.
Stroomlijn
Gelukkig heeft Rolls-Royce zich veel moeite getroost om de Spectre heel aerodynamisch te maken. Dankzij de cW-waarde van 0,25 is heeft hij een behoorlijk gunstige stroomlijn. De frontale oppervlakte, die bij de Spectre niet gering is, speelt natuurlijk ook een rol bij de uiteindelijke luchtweerstand.
Platform
De Rolls-Royce Spectre staat op het Architecture of Luxury-platform, dat de Britse autofabrikant vooral voor elektrische auto’s heeft ontwikkeld maar waar ook enkele andere R-modellen met verbrandingsmotor op staan. Het Architecture of Luxury-platform is een geheel uit aluminium vervaardigd spaceframe. Het 700 kilo wegende accupakket maakt deel uit van de constructie die daardoor zo’n 30 procent stijver is dan de huidigerige Rolls-Royce modellen. De vorm van het accupakket is zodanig dat de auto een lage zitpositie heeft. De wielophanging van de Spectre wordt ondersteund door actieve anti-roll bars, die op rechte stukken automatisch worden uitgeschakeld om het rijcomfort te verhogen.
Interieur
Over het interieur kunnen we kort zijn, dat is typisch Rolls-Royce. Uiterst luxueus dus. Het ontbreekt de gebruiker werkelijk aan niets. Bovendien kan de koper het ook verregaand personaliseren. Ook is de Spectre de meest ‘connected’ Rolls-Royce ooi. De Spirit, zoals de een nieuw ontworpen digitale architectuur heet, beheert de functies van de auto en is ook naadloos geïntegreerd met de Rolls-Royce Whispers App. Klanten kunnen met deze app op afstand live informatie van hun auto ontvangen en er ook mee communiceren.
Starlight Doors
Bijzonder is het feit dat het interieur van de Spectre kan worden afgewerkt met tienduizenden kleine sterretjes. Daarmee is de Rolls-Royce Spectre het eerste productiemodel van de Britse fabrikant dat beschikbaar is met de zogenaamde Starlight Doors.
Specificaties
Net als bij de andere modellen van Rolls-Royce zijn ook de specificaties van de Spectre “meer dan voldoende”, zoals men dat vroeger omschreef. De specificaties zijn nog voorlopig maar geven aan dat de Spectre vierwielaandrijving, een systeemvermogen van 430 kW en een koppel van 900 Nm krijgt. Daarmee kan de Spectre in 4,5 seconden naar 100 km/h sprinten en een topsnelheid van 250 km/u halen. Verder heeft hij een WLTP-actieradius van 520 kilometer en kan de accu aan de snellader met maximaal 200 kW worden opgeladen.
De marktintroductie van de Rolls-Royce Spectre is gepland voor het laatste kwartaal van 2023. Hij gaat ongeveer 380.000 euro kosten.