Na de zomervakantie vervangt Ford de in Chicago gemaakte Explorer door een geheel elektrische, kleinere versie van deze grote en stoere SUV. De productie van dit nieuwe model zal plaatsvinden in Keulen, en het voertuig is gebaseerd op de MEB-architectuur van Volkswagen.
Ford Explorer behoudt zijn stoere uiterlijk
De nieuwe Ford Explorer heeft een stoerdere uitstraling dan de VW ID.4. Het voertuig beschikt over een glanzende, vlakke voorkant met het Ford-logo in plaats van traditionele koplampen. De U-vormige onderkant van het front versterkt het robuuste uiterlijk en geleidt de luchtstroom naar de voorwielen. Aan de achterzijde vallen de kleine achterruit en verticaal geplaatste achterlichten op, die worden verbonden door een zwart element met de letters ‘Explorer’. Ook hier is de auto voorzien van een U-vormige onderkant.
Het dak heeft een zwevende uitstraling door de zwarte A-stijlen en unieke C-stijlen. De moderne lijngrafiek, geïntegreerd in het glas, zorgt voor een onderscheidende, aerodynamische en naadloze look.
Ruim en comfortabel interieur
Het interieur van de elektrische Ford Explorer is geïnspireerd op het Amerikaanse model en biedt genoeg ruimte voor vier grote passagiers. Er blijft 450 liter kofferbakruimte over, uitbreidbaar tot 1.400 liter. Onder de motorkap bevindt zich een kleine ‘frunk’ voor de laadkabel en bandenreparatieset. Het infotainmentsysteem beschikt over een 15-inch touchscreen dat makkelijk verstelbaar is en snelle toegang biedt tot verschillende functies.
Achter- en voorwielaandrijving beschikbaar
Met een lengte van 4,46 meter en een wielbasis van bijna 2,8 meter is de elektrische Ford Explorer iets korter dan het Amerikaanse model. Toch biedt het interieur voldoende ruimte, met name in de eerste twee rijen. De nieuwe Explorer wordt geïntroduceerd met een 125 kW achterwielaandrijving, aangedreven door een permanente synchroonmotor op de achteras. Er zijn ook modellen met 210 kW achterwielaandrijving en 250 kW vierwielaandrijving.
Assistentiesystemen in overvloed
De elektrische Ford Explorer krijgt twaalf ultrageluidssensoren, vijf camera’s en drie radartoestellen voor een volledig 360-graden overzicht. Het Assisted Lane Change-systeem maakt het wisselen van rijbanen vloeiend, terwijl het Clear Exit Assist-systeem inzittenden waarschuwt bij het openen van de deuren als er gevaar voor botsing bestaat. Optioneel kunnen Matrix LED-koplampen worden toegevoegd, die zich automatisch aanpassen aan verkeersomstandigheden.
Eerste afleveringen elektrische Ford Explorer starten begin 2024
De fabricage van de elektrische Ford Explorer vindt voortaan plaats in Keulen. Door te kiezen voor een Duitse productievestiging, wordt het belang van de Europese markt voor elektrische auto’s en de samenwerking tussen Ford en Volkswagen onderstreept. Na de bedrijfsvakantie begint de productie, en de eerste afleveringen verwacht men in het eerste kwartaal van 2024.